Česká diakritika a jak ji trénovat

Česká diakritika aneb Ach, ty háčky a čárky! (1. část)

Moji studenti nesnáší diakritiku. Je pro ně těžké naučit se, kde se píše čárka a kde háček a kde se nepíše. A co vy? Jestli si taky nejste jistí, jak správně psát česká písmena, tenhle text je pro vás. Dozvíte se, co…

Imperativ A2/B1 – 2. část

V minulém článku jsem se věnovala tomu, jak studentům vysvětlit přímý imperativ pravidelných sloves. Dnes se podíváme na imperativ u nepravidelných sloves a taky na negativní formu imperativu. Imperativ A2/B1 Přímý imperativ Nepravidelná…
Čeština pro cizince a zkouška A2 na trvalý pobyt

Jak vypadá mluvení u zkoušky A2

Připravujete se na zkoušku A2? Pak víte, že vás čeká čtení, poslech, psaní a mluvení. Každá část zkoušky má svoje specifika. A my se podíváme, jak vypadá mluvení u zkoušky A2 a jaké úkoly budete plnit. Zkouška A2…
Jak učit imperativ

Imperativ A2/B1 – 1. část

Jak naučit studenty imperativ? Několikrát jsem byla svědkem, jak si začínající lektoři nevěděli rady, jak podat téma imperativu jednoduše, a současně představit pravidla, která studentům pomůžou. Pojďme se tedy na imperativ…
Conker.ai jako nástroj do jazykové výuky

Conker.ai pomáhá lektorům

Conker.ai aneb umělá inteligence pro začátečníky. Mám moc ráda Mote – aplikaci, která mi umožňuje připravovat pro studenty krátká audia a vkládat je do dokumentů, prezentací, tabulek nebo webových stránek. A společnost…
Deskriptivní pasivum a jeho studium v češtině jako cizím jazyce

Deskriptivní pasivum (B1)

S pasivem se student poprvé setká na úrovni A2, ale pouze lexikálně. Na úrovni B1 už se ho učí vytvořit a používat. Jak na to? V textu se budeme věnovat deskriptivnímu pasivu. Deskriptivní/složené/opisné pasivum A2 Na…
Připravujeme smažený řízek

Řízek

Víte, co jí Češi k vánoční večeři? Smaženého kapra a bramborový salát. A kdo nemá rád ryby, dá si smažený řízek. Tak se pojďme podívat, jak jednoduše řízek připravit. Smažený řízek Název a historie Slovo…
Reflexivní pasivum a jeho tvoření v češtině

Reflexivní pasivum (B1)

Reflexivní pasivum (i deskriptivní) student poprvé uvidí na úrovni A2, ale studuje ho ho pouze lexikálně. Na úrovni B1 už se ho učí vytvořit a používat. Jak na to? Podíváme se nejdřív na reflexivní pasivum. Reflexivní…
Osobní zájmena na začátku nebo na konci věty a jejich deklinace

Osobní zájmena 3 (A1, A2)

Moji studenti bez rozdílu národnosti bojují s deklinací osobních zájmen. Jestli jsou na tom vaši studenti podobně, pojďme se podívat na to, jak bychom jim mohli pomoct. Tady je díl třetí, poslední: osobní zájmena na první nebo…
Architekt Santini
,

Magická hvězda: geniální český architekt Santini

Santini byl slavný český architekt. Jeho stavby jsou magické, krásné a originální. Lidé je obdivují dodnes. Říká se, že Santini byl divný člověk. To nevíme, ale víme, že byl geniální architekt. Proč? Přečtěte si víc. Architekt…
Jak učit osobní zájmena po prepozici

Osobní zájmena 2 (A1, A2)

Moji studenti bez rozdílu národnosti bojují s deklinací osobních zájmen. Jestli jsou na tom vaši studenti podobně, pojďme se podívat na to, jak bychom jim mohli pomoct. Tady je díl druhý – osobní zájmena po prepozici. Osobní…