Reflexivní pasivum a jeho tvoření v češtině

Reflexivní pasivum (B1)

Reflexivní pasivum (i deskriptivní) student poprvé uvidí na úrovni A2, ale studuje ho ho pouze lexikálně. Na úrovni B1 už se ho učí vytvořit a používat. Jak na to? Podíváme se nejdřív na reflexivní pasivum. Reflexivní…
Osobní zájmena na začátku nebo na konci věty a jejich deklinace

Osobní zájmena 3 (A1, A2)

Moji studenti bez rozdílu národnosti bojují s deklinací osobních zájmen. Jestli jsou na tom vaši studenti podobně, pojďme se podívat na to, jak bychom jim mohli pomoct. Tady je díl třetí, poslední: osobní zájmena na první nebo…
Architekt Santini
,

Magická hvězda: geniální český architekt Santini

Santini byl slavný český architekt. Jeho stavby jsou magické, krásné a originální. Lidé je obdivují dodnes. Říká se, že Santini byl divný člověk. To nevíme, ale víme, že byl geniální architekt. Proč? Přečtěte si víc. Architekt…
Jak učit osobní zájmena po prepozici

Osobní zájmena 2 (A1, A2)

Moji studenti bez rozdílu národnosti bojují s deklinací osobních zájmen. Jestli jsou na tom vaši studenti podobně, pojďme se podívat na to, jak bychom jim mohli pomoct. Tady je díl druhý – osobní zájmena po prepozici. Osobní…
How to practise prepositions and stress in Czech

Bydlím v Česku, ne na Slovensku. Akcent a prepozice

Akcent a prepozice Dělá vám problém česká výslovnost? Nabízím vám další malý trénink. Dnes se podíváme na akcent a prepozice.   Co je akcent a kde je v češtině Akcent = vyslovím tu část slova silně = BUM. …
Jak učit osobní zájmena 1 (A1, A2) v češtině pro cizince

Osobní zájmena 1 (A1, A2)

Moji studenti bez rozdílu národnosti bojují s deklinací osobních zájmen. Jestli jsou na tom vaši studenti podobně, pojďme se podívat na to, jak bychom jim mohli pomoct. Osobní zájmena – rozdělení Na úvod si pro lepší…
Jak učit futurum v češtině pro cizince

Futurum a aspekt (A1, A2)

Futurum A1 Na úrovni A1 se student učí vytvořit futurum od imperfektivních sloves. Schéma není komplikované, najdeme ho v každé učebnici a s jeho pochopením a použitím obvykle nebývá problém. Při vysvětlování můžeme…
Jak učit v češtině otázky kde vs. kam

Kde vs. kam (A1, A2)

Statická lokace a dynamický pohyb... Studenti se učí rozlišovat je už od úrovně A1, protože na rozdílu záleží výběr slov pro konkrétní situace. Co nám může při vysvětlení i procvičení pomoct? Kde vs. kam Jak to…
1. ledna - státní svátek České republiky

1. ledna slaví Česká republika „druhé“ narozeniny

Jak víte, 28. října slaví Česká republika (Československá) narozeniny. Ale Česko slaví narozeniny ještě jednou – 1.  ledna. Proč? Co se stalo na Nový rok? Přečtěte si víc v textu. Kdy vznikla Česká (Československá)…
Jak trénovat psaní B1 na zkoušku

Jak vypadá psaní u zkoušky B1: tipy a příklady

Mám stále víc studentů, kteří chtějí získat české občanství. K tomu potřebují taky složit zkoušku B1. Když se připravujeme, hodně času investujeme do tréninku psaní B1. Podívejte se, jaké úkoly u zkoušky jsou a jak…
Jak učit slovesa s instrumentálem

Slovesa s instrumentálem (B1)

Dnes končíme náš miniseriál „slovesa s určitým pádem“, zbývá nám instrumentál. Tady jsou mé tipy, jak téma do lekcí zařadit a procvičit. Slovesa s instrumentálem (B1) V názvu pádu je obsažena jedna z jeho funkcí…
Jak učit slovesa s dativem v češtině pro cizince

Slovesa s dativem (B1)

Pokračujeme v našem miniseriálu „slovesa s určitým pádem“. Jak je do výuky zařadit mimo běžná cvičení v učebnici? Nabízím několik tipů na procvičení dativu. Slovesa s dativem (B1) Dativ je pád interakce. To…