V předchozích dvou textech jsme se věnovali přímému imperativu pravidelných i nepravidelných sloves a rozdílu ve tvoření imperativu kladného a záporného. Dnes se podíváme na opisný imperativ, tedy nepřímé vyjádření imperativu.
Imperativ A2/B1
Nepřímý (opisný) imperativ
Rozkazovací způsob slovesa je v češtině silný vyjadřovací prostředek. Pokud chceme někomu něco rozkázat či zakázat, můžeme použít i jiné způsoby vyjádření.
Studenti mají nepřímý imperativ rádi z toho důvodu, že v něm nemusí vůbec vytvářet formu imperativu.
Tvoření
Nepřímý imperativ vytvoříme pomocí částice AŤ a slovesa v prézentu (imperfektivní slovesa) nebo ve futuru (perfektivní slovesa) pro formy on, ona, oni.
AŤ | + prézens impf. sloves | + futurum pf. sloves |
Učitelka dala studentům úkol, ať čtou text. | Řekni Petrovi, ať umyje nádobí. | |
Doktor jí poradil, ať cvičí každý den. | Zavolej jim, ať mi přinesou tu knihu. |
Učebnice
Našla jsem jen jednu učebnici A2, která se nepřímému imperativu věnuje. Je to Česky, prosím II, kde je v lekci o tématu práce hezký modelový text (pokyny šéfa osobní asistentce) a cvičení. Na úrovni B1 pracuje s nepřímým imperativem například učebnice Česky krok za krokem 2 v lekci na téma zdraví a životní styl.
Procvičení
Považuji za vhodná ta cvičení, která ukazují rozdíl mezi přímým a nepřímým imperativem. Jsou často obsažena v učebnicích a hezky demonstrují jak „sílu vyjádření“, tak větnou transformaci. Studenti si na nich navíc procvičí jak imperativ, tak formy minulého času, prézentu nebo futura.
- Učitelka dala studentům úkol: „Čtěte text.“ – Učitelka dala studentům úkol, ať čtou text.
Online cvičení (větné transformace)
Puberťák s kamarády na chatě aneb Rozhovor rodičů s pubertálním synem
Další možnosti vyjádření rozkazu nebo zákazu
Jak jsem uvedla výše, upozorňuji studenty, že použití imperativu v češtině má svoji sílu, a proto je vhodné ho doprovodit minimálně slovem „prosím“. Jemnější formy vyjádření najdete ve cvičení s piktogramy ve 2. části tohoto seriálu o imperativu.
Jsou však i jiné způsoby, jak sdělit rozkaz nebo zákaz, a síla vyjádření vůbec nemusí být méně naléhavá.
- Infinitiv: Nemluvit!
- Prézens: Nemluvíme!
- Citoslovce: Pst!
- Substantivum: Ticho!
V té souvislosti je důležité prezentovat nejen imperativ v konkrétní komunikační situaci. K tomu nám slouží komunikační způsob výuky – pomáháme studentovi zvládnout komunikační situaci a přitom přemýšlíme, jakou gramatiku k tomu potřebuje.
A jak učíte nepřímý imperativ vy?
Přečtěte si také:
- Imperativ A2/B1 – 1. část
- Imperativ A2/B1 – 2. část
- Krátká slovesa a střídání délky
- Slovesné prefixy (B2)
- Výše jsem zmínila, že gramatiku je vhodné demonstrovat na konkrétní komunikační situaci, ideálně na textu ke čtení nebo poslechu. Jak to udělat? Jak učit řečové dovednosti tak, aby nám pomohly i s vysvětlením gramatických jevů? To je náplní kurzů Výuka psaní/čtení/poslechu/mluvení v češtině jako cizím jazyce. A tomu, jak v lekci využívat komunikační způsob výuky, se věnuji v kurzu Jak připravit hodinu češtiny jako cizího jazyka. Podívejte se, jestli mají kurzy vypsané termíny.
9. 11. 2023
Leave a Reply
Want to join the discussion?Feel free to contribute!