Studenti si často pletou komparaci adverbií a adjektiv. Takže mercedes jede rychlejší než škodovka nebo venku je teplejší než včera. Podívejme se na to, jak studentům vysvětlit rozdíl mezi adjektivem a adverbiem a jak adverbia stupňovat.
Komparace adverbií (A2)
S komparací adverbií začínáme studenty seznamovat na úrovni A2 (viz Rámec a popis úrovně A2). Učebnice nás vedou jak tématy, na nichž je vhodné gramatiku demonstrovat, tak pravidly komparace. Namátkově vybírám.
Učebnice
- Čeština expres A2/2, lekce 11 – Zvířata
- Česky krok za krokem 1, lekce 22 – Práce
- Některé učebnice zařazují komparaci adverbií až do úrovně B1, např. Česky, prosím III.
Tak jako už mnohokrát doporučuji využít komunikačního způsobu výuky – demonstrovat gramatiku (komparaci adverbií) na konkrétní komunikační situaci, k jejímuž zvládnutí ji student potřebuje. Izolované vysvětlování gramatiky je mnohem méně efektivní.
Tvoření adverbií
Předtím, že začneme komparovat, musíme nejdřív studenty naučit, jak se adverbia tvoří. Tedy z adjektiv. V rámci signální gramatiky můžeme využít otázky jaký? vs. jak?/kde?/kdy?/proč?… A dalším signálem je vazba adjektiva na substantivum a adverbia na verbum.
dobrý džus (jaký džus?) | vypadat dobře (vypadat jak?) |
rychlé auto (jaké auto?) | pracovat rychle (pracovat jak?) |
příjemná procházka (jaká procházka?) | strávit čas příjemně (strávit čas jak?) |
Pomáhám si také jednoduchým schématem.
Trénink
A důležitý je trénink – jak drilem, tak v kontextu. Kromě cvičení v učebnicích se studenty používám například tento Quizlet set nebo online křížovku.
Komparace adverbií – pravidla
Obecně lze říci, že komparativy adverbií nejčastěji tvoříme pomocí přípon:
- -ěji
- -eji
A pak jsou tu výjimky – nepravidelné tvoření u některých příslovcí.
Abychom nemuseli v učebnicích zpětně dohledávat kapitolu o komparaci, když si ji potřebujeme zopakovat, vytvořila jsem schéma, které používám se studenty.
Schéma je zjednodušené i s ohledem na (malé) množství slovní zásoby A2.
Zvládnutí komparativu je praktické i z toho důvodu, že superlativ (3. stupeň adverbií) je pak už snadné vytvořit pomocí prefixu nej-.
A podobně jako u komparace adjektiv fungují výrazy – signály pro rozpoznání situace pro komparativ, nebo superlativ.
- Základní forma: stejně jako (Zajíc běhá stejně rychle jako pštros.)
- Komparativ: než (Dnes je chladněji než včera. Škodovka jede pomaleji než mercedes.)
- Superlativ: ze všech, na světě, z nás, v životě… (Ivan napsal test nejlépe ze všech. Na chalupě se cítím nejpříjemněji ze všech míst na světě. Během covidu mi bylo nejhůř za celý můj život.)
Cvičení
A nezbývá než procvičovat. Jedním typem aktivit jsou drilová cvičení. Učebnice jich obsahují dost, a když potřebujeme, můžeme přidat další.
Komparace adverbií a kontext
Už víme, že je vhodné pracovat s gramatikou v kontextu. Využívám téma zvířata z Čeština expres A2/2 a navážu na něj videem a mluvními cvičeními, do nichž zapojím krátce ještě cestování a propojím komparaci adverbií s komparací adjektiv, kterou už studenti znají.
A jak učíte komparaci adverbií vy?
Přečtěte si taky:
19. 6. 2024
Zdravím, mám problém se spojením „vypadá starší/mladší“, jak to vysvětlujete prosím?
Zajímavý dotaz, Věro. Vypadat se pojí s adverbiem, tedy vypadat mladě, staře, případně vypadat mlaději (než na 60 let). Internetová jazyková příručka zná jen tyto varianty, stejně tak Český národní korpus. Studenty spojení „vypadat mladší/starší“ neučím. Může se objevit v textech na vyšších úrovních a pak bych to zařadila do hovorové češtiny.