Komparace adjektiv

Porovnávání či srovnávání vlastností je přirozenou součástí naší komunikace. Studenti-cizinci se ho učí vyjadřovat na úrovni A2. Jak jim komparaci adjektiv představit, jak pracovat s pravidly i výjimkami a jak procvičovat?

Komparace adjektiv (A2)

S komparací adjektiv začínáme studenty seznamovat na úrovni A2. Učebnice nás vedou jak tématy, na nichž je vhodné gramatiku demonstrovat, tak pravidly komparace. Namátkově vybírám.

Učebnice

  • Čeština expres A2/1, lekce 5 – Jak vypadáme, co nosíme
  • Česky krok za krokem 1, lekce 14 – Vzhled člověka + Zajímavosti o ČR
  • Česky, prosím II, lekce 6 – Nakupování

Připomínám základ komunikačního způsobu výuky: konkrétní potřebná gramatika je součástí zvládnutí konkrétní komunikační situace. Proto ji také při výuce vysvětlujeme v rámci konkrétního tématu, nikoli izolovaně.

Pravidla komparace adjektiv

Obecně lze říci, že komparativy adjektiv tvoříme pomocí přípon:

  • -ější
  • -ejší
  • -ší
  • -čí

Lze vysledovat určitá pravidla (která nám i studentům opět servírují učebnice, netřeba nic vymýšlet), nicméně také dost výjimek. Ze své zkušenosti vím, že část studentů komparativy (2. stupeň adjektiv) jednoduše memoruje, jiní se snaží pravidla pochopit. Podle mě je ideální kombinace obojího.

Abychom nemuseli v učebnicích zpětně dohledávat kapitolu o komparaci, když si ji potřebujeme zopakovat, vytvořila jsem schéma, které používám se studenty.

 

Schéma je zjednodušené i s ohledem na (malé) množství slovní zásoby A2. Některé komparativy je i tak třeba naučit se nazpaměť. Jsou to obvykle slova, ve kterých dochází k měkčení (h – ž, ch – š, k – č; drahý – dražší apod.), a nepravidelná komparace.

Zvládnutí komparativu je praktické i z toho důvodu, že superlativ (3. stupeň adjektiv) je pak už snadné vytvořit pomocí prefixu nej-.

Co však funguje jako dobrá pomůcka, je pár výrazů, které studentovi pomohou poznat situaci, kdy potřebuje použít základní formu adjektiva, nebo vytvořit komparativ, či superlativ.

  • Základní forma: jako – Petr je vysoký jako já. Káva je drahá jako víno.
  • Komparativ: než – Petr je vyšší než já. Káva je dražší než víno.
  • Superlativ: ze všech, na světě, z nás, jaký znám… – Petr je nejvyšší ze všech kamarádů. Mount Everest je nejvyšší hora na světě. Monaco je nejdražší město, jaké znám.

Cvičení

A nezbývá než procvičovat. Jedním typem aktivit jsou drilová cvičení. Učebnice jich obsahují dost, a když potřebujeme, můžeme přidat několik dalších.

Kontext

Je však důležité nezapomínat na vhodný kontext, v němž budeme komparativy a superlativy potřebovat. Ráda pracuji s tématem cestování. V rámci ČR můžu využít učebnici Česky krok za krokem 1 (viz výše) a k tématu si připravím krátký „čtecí“ text nebo audio o dalších českých NEJ (tipy na výlety: největší město, nejmenší obec, nejvyšší hora, největší jezero, nejstarší kamenný hrad, největší socha…). Tím se studenti seznámí s tím, jak o své zemi mluvím. A pak na to navážu: studenti mají za úkol připravit si podobné povídání/psaní o své zemi (v rozsahu přiměřeném pro A2!).

Takhle povídala Španělka Gwendolin o své zemi. Souhlasila s nahrávkou (vytvořila ji za domácí úkol), a tím jsme získaly skvělý materiál k následnému tréninku její výslovnosti.

A v další lekci jsme cestování pojaly „technicky“ – jak cestujeme, jaké problémy můžou při cestování nastat atd. A výsledkem bylo psaní, v němž Gwendolin krátce popsala svoji nejdelší cestu.

Víc o tom, jak propojit při práci s textem řečové dovednosti, trénink gramatiky, práci se slovní zásobou apod., přibližuji ve svých kurzech pro lektory Výuka čtení / poslechu / psaní / mluvení v češtině jako cizím jazyce. Podívejte se, jestli mají aktuálně vypsaný termín. Inspiraci najdete taky v pracovních listech pro úroveň A2 na téma volný čas (kolo), nakupování (oblečení) a Karel IV.

A jak učíte komparaci adjektiv vy?

Přečtěte si taky:

13. 5. 2024

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *