Jak učit adjektiva na úrovni A2-B2 - čeština jako cizí jazyk

Adjektiva tvrdá a měkká (A2–B2)

V minulém měsíčníku (č. 38, 2023/12) jsme se věnovali problematice tvrdých a měkkých adjektiv na úrovni A1. Dnes se posuneme dál a podíváme se, co by měl student umět na vyšších úrovních. A zaměříme se na měkká adjektiva.

Adjektiva tvrdá a měkká

Studenti se už na úrovni A1 naučili, že v češtině existuje kategorie tvrdých a měkkých adjektiv. U tvrdých zdůrazňujeme rozdíl v koncovce nominativu singuláru v závislosti na rodu (hezký, hezká, hezké). Měkká adjektiva obvykle učíme memorizací.

Adjektiva tvrdá a měkká A2–B2

Od úrovně A2 můžeme studentům k tomu, jak rozlišovat měkká a tvrdá adjektiva v nominativu singuláru, pomoci několika pravidly. Shrnula jsem je do tohoto schématu.

 

K zapamatování pomůže procvičování.

Adjektiva měkká

U adjektiv měkkých opět sáhneme především po memorizaci.

 

Učebnice

Jak pracují s adjektivy učebnice? Od úrovně A2 zařazují adjektiva do přehledů deklinace. Co se týče tvoření adjektiv, případně rozlišování tvrdých a měkkých, objevila jsem dvě publikace, které se jim věnují.

  • A1–A2: Čeština extra (Jana Harperová)
  • B2–C1: Čeština pro středně a více pokročilé (J. Bishopová a kol.)

Deklinace

Už podle popisu úrovně A2 se předpokládá, že student zvládne kompletní deklinaci měkkých i tvrdých adjektiv v singuláru i plurálu. Běžně dostupné učebnice tento požadavek zohledňují. To neznamená, že student si deklinaci osvojí rychle a produkuje ji bezchybně. Proto téměř v každé učebnici najdeme přehledové tabulky, které je velmi vhodné využívat a odkazovat na ně studenty. Pokud zapomenou správné tvary v jednotlivých pádech, tabulka je navede na jejich správné vytvoření.

A když trénink z učebnice vyčerpáme, můžeme ho rozšířit o svá cvičení.

Cvičení

 

A jak učíte tvrdá a měkká adjektiva vy? Ráda k tomuto textu připojím vaše nápady nebo cvičení.

 

Mohlo by vás taky zajímat:

Výuka gramatiky je přirozenou součástí našich lekcí, ale není jejich cílem. Komunikačním způsobem pomáháme studentovi zvládnout různé komunikační situace, a to tréninkem čtení, poslechu, psaní a mluvení. Jak řečové dovednosti učit a jak do nich gramatiku zapojit? To si ukazujeme na seminářích pro lektory. Podívejte se, jestli mají vypsané termíny.

Více materiálů k úrovním A2–B2 najdete taky v těchto pracovních listech.

Potřebujete se poradit o tom, jak učit nejen adjektiva? Metodika, plánování lekcí, metody výuky, vysvětlování v lekcích… Individuální řešení vašich lektorských otázek nabízím v konzultacích. Vyberte si z aktuálně nabízených termínů.

12. 1. 2024

0 replies

Zanechat komentář

Chcete se zapojit do diskuze?
Neváhejte a přispějte!

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *