Adjektiva tvrdá a měkká (A2–B2)
V minulém měsíčníku (č. 38, 2023/12) jsme se věnovali problematice tvrdých a měkkých adjektiv na úrovni A1. Dnes se posuneme dál a podíváme se, co by měl student umět na vyšších úrovních. A zaměříme se na měkká adjektiva.
Adjektiva tvrdá a měkká
Studenti se už na úrovni A1 naučili, že v češtině existuje kategorie tvrdých a měkkých adjektiv. U tvrdých zdůrazňujeme rozdíl v koncovce nominativu singuláru v závislosti na rodu (hezký, hezká, hezké). Měkká adjektiva obvykle učíme memorizací.
Adjektiva tvrdá a měkká A2–B2
Od úrovně A2 můžeme studentům k tomu, jak rozlišovat měkká a tvrdá adjektiva v nominativu singuláru, pomoci několika pravidly. Shrnula jsem je do tohoto schématu.
K zapamatování pomůže procvičování.
- Cvičení k rozlišování tvrdých a měkkých adjektiv je primárně určeno pro úroveň A2, ale úspěšně ho používám i na vyšších úrovních k opakování. Je vytvořeno v aplikaci Quizlet.
- Jestli neznáte Quizlet, můžu vám ho vřele doporučit. Sepsala jsem, jak s Quizletem pracovat, a můžu nabídnout i víc než 100 cvičení pro úrovně A1–C1.
Adjektiva měkká
U adjektiv měkkých opět sáhneme především po memorizaci.
Učebnice
Jak pracují s adjektivy učebnice? Od úrovně A2 zařazují adjektiva do přehledů deklinace. Co se týče tvoření adjektiv, případně rozlišování tvrdých a měkkých, objevila jsem dvě publikace, které se jim věnují.
- A1–A2: Čeština extra (Jana Harperová)
- B2–C1: Čeština pro středně a více pokročilé (J. Bishopová a kol.)
Deklinace
Už podle popisu úrovně A2 se předpokládá, že student zvládne kompletní deklinaci měkkých i tvrdých adjektiv v singuláru i plurálu. Běžně dostupné učebnice tento požadavek zohledňují. To neznamená, že student si deklinaci osvojí rychle a produkuje ji bezchybně. Proto téměř v každé učebnici najdeme přehledové tabulky, které je velmi vhodné využívat a odkazovat na ně studenty. Pokud zapomenou správné tvary v jednotlivých pádech, tabulka je navede na jejich správné vytvoření.
A když trénink z učebnice vyčerpáme, můžeme ho rozšířit o svá cvičení.
Cvičení
- A2: Quizlet
- B1: Kvíz: je to pravda?
- B2/C1: Kahoot kvíz
A jak učíte tvrdá a měkká adjektiva vy? Ráda k tomuto textu připojím vaše nápady nebo cvičení.
Mohlo by vás taky zajímat:
Výuka gramatiky je přirozenou součástí našich lekcí, ale není jejich cílem. Komunikačním způsobem pomáháme studentovi zvládnout různé komunikační situace, a to tréninkem čtení, poslechu, psaní a mluvení. Jak řečové dovednosti učit a jak do nich gramatiku zapojit? To si ukazujeme na seminářích pro lektory. Podívejte se, jestli mají vypsané termíny.
Více materiálů k úrovním A2–B2 najdete taky v těchto pracovních listech.
Potřebujete se poradit o tom, jak učit nejen adjektiva? Metodika, plánování lekcí, metody výuky, vysvětlování v lekcích… Individuální řešení vašich lektorských otázek nabízím v konzultacích. Vyberte si z aktuálně nabízených termínů.
12. 1. 2024
Zanechat komentář
Chcete se zapojit do diskuze?Neváhejte a přispějte!