Česká diakritika a jak ji trénovat

Česká diakritika aneb Ach, ty háčky a čárky! (2. část)

Moji studenti nesnáší diakritiku. Je pro ně těžké naučit se, kde se píše čárka a kde háček a kde se nepíše. A co vy? Jestli si taky nejste jistí, jak správně psát česká písmena, tenhle text je pro vás. Dozvíte se, co…
Imperativ v češtině

Imperativ A2/B1 – 3. část

V předchozích dvou textech jsme se věnovali přímému imperativu pravidelných i nepravidelných sloves a rozdílu ve tvoření imperativu kladného a záporného. Dnes se podíváme na opisný imperativ, tedy nepřímé vyjádření imperativu. Imperativ…
Česká diakritika a jak ji trénovat

Česká diakritika aneb Ach, ty háčky a čárky! (1. část)

Moji studenti nesnáší diakritiku. Je pro ně těžké naučit se, kde se píše čárka a kde háček a kde se nepíše. A co vy? Jestli si taky nejste jistí, jak správně psát česká písmena, tenhle text je pro vás. Dozvíte se, co…

Imperativ A2/B1 – 2. část

V minulém článku jsem se věnovala tomu, jak studentům vysvětlit přímý imperativ pravidelných sloves. Dnes se podíváme na imperativ u nepravidelných sloves a taky na negativní formu imperativu. Imperativ A2/B1 Přímý imperativ Nepravidelná…
Čeština pro cizince a zkouška A2 na trvalý pobyt

Jak vypadá mluvení u zkoušky A2

Připravujete se na zkoušku A2? Pak víte, že vás čeká čtení, poslech, psaní a mluvení. Každá část zkoušky má svoje specifika. A my se podíváme, jak vypadá mluvení u zkoušky A2 a jaké úkoly budete plnit. Zkouška A2…
Jak učit imperativ

Imperativ A2/B1 – 1. část

Jak naučit studenty imperativ? Několikrát jsem byla svědkem, jak si začínající lektoři nevěděli rady, jak podat téma imperativu jednoduše, a současně představit pravidla, která studentům pomůžou. Pojďme se tedy na imperativ…
Conker.ai jako nástroj do jazykové výuky

Conker.ai pomáhá lektorům

Conker.ai aneb umělá inteligence pro začátečníky. Mám moc ráda Mote – aplikaci, která mi umožňuje připravovat pro studenty krátká audia a vkládat je do dokumentů, prezentací, tabulek nebo webových stránek. A společnost…
Deskriptivní pasivum a jeho studium v češtině jako cizím jazyce

Deskriptivní pasivum (B1)

S pasivem se student poprvé setká na úrovni A2, ale pouze lexikálně. Na úrovni B1 už se ho učí vytvořit a používat. Jak na to? V textu se budeme věnovat deskriptivnímu pasivu. Deskriptivní/složené/opisné pasivum A2 Na…
Připravujeme smažený řízek

Řízek

Víte, co jí Češi k vánoční večeři? Smaženého kapra a bramborový salát. A kdo nemá rád ryby, dá si smažený řízek. Tak se pojďme podívat, jak jednoduše řízek připravit. Smažený řízek Název a historie Slovo…
Reflexivní pasivum a jeho tvoření v češtině

Reflexivní pasivum (B1)

Reflexivní pasivum (i deskriptivní) student poprvé uvidí na úrovni A2, ale studuje ho ho pouze lexikálně. Na úrovni B1 už se ho učí vytvořit a používat. Jak na to? Podíváme se nejdřív na reflexivní pasivum. Reflexivní…
Osobní zájmena na začátku nebo na konci věty a jejich deklinace

Osobní zájmena 3 (A1, A2)

Moji studenti bez rozdílu národnosti bojují s deklinací osobních zájmen. Jestli jsou na tom vaši studenti podobně, pojďme se podívat na to, jak bychom jim mohli pomoct. Tady je díl třetí, poslední: osobní zájmena na první nebo…