Slovesa -nout a -jmout 1
V češtině existuje menší skupina sloves, která v infinitivu končí na -nout nebo -jmout. Studenti mají pravidelně problém s jejich konjugací. Podívejme se, jak s nimi pracovat na jednotlivých úrovních.
Slovesa -nout a -jmout
Začněme tím, kdy a jak slovesa -nout a -jmout zařadit do výuky. Pomůže nám Společný evropský referenční rámec pro jazyky a konkrétně popisy jednotlivých úrovní v češtině A1–B2 (referenční úrovně pro češtinu jako cizí jazyk).
Dala jsem si práci a zpracovala přehled sloves -nout a -jmout podle úrovní. Není to přehled vyčerpávající, ale vycházela jsem z Rámce a popisů a snažila jsem se vybrat ta slovesa, která se tam vyskytují v kontextu komunikační situace. Výsledek pro mě byl překvapivý co do množství sloves a pro vás bude možná taky. Osobně považuji přehledy za předimenzované a naše učebnice neodrážejí takový rozsah, ale to se nakonec týká mnoha oblastí z popisů.
Slovesa -nout, -jmout A1
Na nejnižší úrovni tuto kategorii sloves nevyučujeme samostatně. Sloves -nout a -jmout se student A1 učí jen velmi málo a učí se je jako kolokaci, tedy jako „frázi“ v konkrétní komunikační situaci. Nevysvětlujeme gramatiku. Důraz klademe na kontext, ve kterém fráze použít, a na jejich memorizaci.
Příklady
- téma Orientace, doprava: Musíte zahnout doleva/doprava.
- téma Počasí: Bude mrznout.
- téma Doktor: Můžete se obléknout.
Slovesa -nout, -jmout A2
Na úrovni A2 se počet sloves -nout a -jmout sice rozšíří, ale pořád zůstává velmi omezený. Studenti se je učí použít v minulém i budoucím čase, v kondicionálu a imperativu. Důraz je kladen opět na konkrétní komunikační situaci a memorizaci slovních spojení a tvarů slov. Samostatně se jejich konjugaci nevěnujeme.
Příklady
- téma Doktor: Lehněte si.
- téma Cestování: Prohlédneme si památky. Prohlédli jsme si památky.
- téma Zdvořilá konverzace: Promiňte, můžu…
- téma Jak se omluvit: Omlouvám se, nestihnu přijít… / Omlouvám dceru. Upadla, má zlomenou nohu a nemůže chodit dva týdny do školy.
- téma Jak požádat o radu, o pomoc: Můžeš prosím vyzvednout balík na poště?
- téma Elektronika: Musíte zapnout počítač. / Vypni prosím televizi.
Cvičení A2
1. V jaké situaci to můžete slyšet?
Důležitější než gramatická správnost je na úrovni A2 schopnost identifikovat situaci a najít pro ni správná slova a fráze. To si studenti vyzkouší v tomto cvičení. A z daných frází pak můžeme vytvářet dialogy, krátké texty, otázky…
2. U doktora – malované čtení
A znovu trénink situace, do které můžeme „propašovat“ naše gramatické téma. Nejde nám o konjugaci sloves -nout, -jmout, ale o to, aby si student zafixoval tato slova ve větách a slovních spojeních a dokázal je použít v konkrétních situacích.
Podle tohoto modelu si můžete vytvořit jakýkoli další text. Studenti mají malované čtení moc rádi.
A v příštím díle se budeme věnovat dalším úrovním.
Přečtěte si taky:
- Minulý čas (A1)
- Kondicionál 2 (A2)
- Česká slovesa – prézens (A1)
Potřebujete se poradit o tom, jak učit nejen kondicionál? Metodika, plánování lekcí, metody výuky, vysvětlování v lekcích… Individuální řešení vašich lektorských otázek nabízím v konzultacích. Vyberte si z aktuálně nabízených termínů.
22. 1. 2025
Zanechat komentář
Chcete se zapojit do diskuze?Neváhejte a přispějte!