Jak učit kondicionál v češtině pro cizince

Studenti už umí vytvořit kondicionál a ví, že ho můžou použít k vyjádření zdvořilé žádosti, přání, výmluvy (1. část tohoto textu) nebo hypotézy (2. část tohoto textu). Kondicionál má v češtině bohaté využití, tak přidejme další oblast: rady a doporučení.

Kondicionál (A2)

Rady a doporučení

Kondicionál se hodí, když chceme někomu poradit nebo mu něco doporučit.

Učebnice

Začněme opět učebnicemi, které budou nám i studentům v lekcích dobrou oporou. Téma najdeme například v těchto:

  • Čeština expres A2/1, lekce 7, Jak být zdvořilý
  • Česky krok za krokem 1, lekce 13, Rady a doporučení
  • Česky, prosím II, lekce 10, Žádost o radu

 

Modální sloveso mít

K vyjádření rady či doporučení můžeme využít sloveso mít v modálním významu. Vytvoříme formu kondicionálu (viz schéma) a přidáme plnovýznamové sloveso v infinitivu.

Příklad: Měl bys udělat ten úkol. Neměli byste tady kouřit.

 

Cvičení

1. Zvyky a konvence – učebnice

K procvičení se výborně hodí pracovat s českými reáliemi, respektive zvyky a konvencemi. Nabízí je například výše zmíněná učebnice Česky krok za krokem 1. Seznamujeme studenty s tím, „co se u nás dělá“, což pro ně může být velmi praktické a předejdou tím trapasům nebo nepříjemnostem. A můžeme je porovnat se zvyklostmi v jiných zemích.

2. Zvyky a konvence – další situace

Tady jsou další situace, na kterých můžeme trénovat etiketu v Česku.

Příklad: Když přijdeme do menšího obchodu, do lékárny apod., zdravíme „Dobrý den“. — Když přijdeme do menšího obchodu, měli bychom zdravit „Dobrý den“.

  • Když přijdeme na návštěvu k Čechům, zujeme si boty. (vy)
  • Když potkáme nového/cizího člověka a chceme s ním mluvit, vykáme mu. (ty)
  • Když mluvíme s doktorem, učitelem, Ivanem Novákem apod., oslovujeme ho „pane doktore“, „pane učiteli“, „pane Nováku“. (my)
  • Když mluvíme s doktorkou, učitelkou, Evou Novákovou apod., oslovujeme ji „paní doktorko“, „paní učitelko“, „paní Nováková“. (ty)
  • Když nerozumíme, říkáme „Prosím?“ nebo „Pardon?“ nebo „Promiňte, nerozumím“. (vy)
  • Když jíme v restauraci a jsme spokojení, dáváme číšníkovi/servírce spropitné asi 10 % z ceny účtu. (já)
  • Když začínáme jíst, popřejeme ostatním lidem u stolu „Dobrou chuť!“. (ty)
  • Když si chceme připít s dalšími lidmi, říkáme „Na zdraví!“. (vy)
  • Když jíme, používáme příbor (nůž a vidličku) a nemlaskáme. (my)
  • Když jíme a potřebujeme se například napít, položíme příbor na talíř jako kříž. (vy)
  • Když dojíme, položíme příbor na talíř rovně. (já)

3. Život cizinců v Česku

O tom, co studenty překvapuje v Česku, si povídáme často. Podívejte se na video a využijte ho třeba jako „otvírací aktivitu“ ve své lekci. Když si studenti poslechnou vypravování svých kolegů, co by doporučili ostatním cizincům, kteří přijíždějí do ČR?

A nabízím k němu i online cvičení – spojovačku na kondicionál „měl bys…“.

 

A jak učíte kondicionál vy?

Přečtěte si taky:

5. 11. 2024

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *