Kudy tudy: adverbia dynamická a statická

Kudy? Tudy!

Adverbia místa a směru obvykle nedělají studentům problémy. Do chvíle, než dojde na ta, která odpovídají na otázky odkud a kudy. Učebnice nám nabídnou tabulky a pár cvičení a nám nezbývá než se k tématu pravidelně vracet. Ráda používám tyhle aktivity.

Kudy tudy aneb Adverbia: směr a lokace

Adverbia, která vyjadřují komplexněji směr a lokaci, najdeme v několika učebnicích. Konkrétně to jsou:

  • Česky krok za krokem 2 (B1), lekce 4
  • Česky, prosím III (B1), lekce 7
  • Čeština pro cizince B2, lekce 7

Téma je užitečné při hledání či popisu cesty, což je praktická záležitost už od úrovně A1. Na vyšších úrovních ji rozvíjíme rozšiřováním slovní zásoby a zpřesňováním popisu. Adverbia směru a lokace se mi dobře hodila například i do tématu, jak nakupovat elektroniku (B1) – nechala jsem aktérku pracovního listu, aby si dojela vyzvednout zakoupené zboží podle navigace v autě.

Jak na to? Dynamická vs. statická adverbia

Vysvětluji studentům, že první otázka pro výběr správného adverbia je, zda se jedná o statické nebo dynamické adverbium. Tedy o lokaci, nebo pohyb, směr. Je nutná celkem velká míra memorování daných slov. Nicméně pomáhají také situace, které už studenti znají.

  • Například odpověď na otázku odkud už znají. Odkud jste? Z Francie, z Japonska… Jde tedy o přesun z místa A do místa B a důležitý je právě ten pohyb a směr ke mně nebo k danému místu. To může pomoci při pochopení dalších slov označujících totéž (odtud, zdola, zprava, zleva…). Využijeme taky prefix při- vyznačující směr sem, ke mně (přijít, přicházet, přijet, přiletět…).
  • U otázky kudy se mi vyplácí vysvětlovat, že jde o konkrétní cestu nějakým směrem, například o „dolní cestu“, „horní cestu“, „přední cestu“, „vnitřní cestu“… A doporučuji kreslit nebo si připravit názorný obrázek.

Ráda pracuji s tabulkami, které nabízejí i učebnice. Abychom pak nemuseli listovat a rychleji se orientovali, mám připravené i vlastní. A začínám prvními slovy.

Kudy tudy aneb Trénink s učebnicí

Trochu to procvičíme s pomocí učebnice – hezké cvičení nabízí například Česky krok za krokem 2: uvádí příklady vět s danými adverbii a studenti odhadují, kde je můžeme slyšet. Česky, prosím III zase pracuje s opozity. Hodí se i minidialogy k tématu orientace. A pak přidáme další slova.

Další procvičování

Cvičení v učebnici už nám v této fázi asi dojdou, tak si musíme vytvořit vlastní. Nabízím jeden online kvíz.

Adverbia a hra Cesta za pokladem

Na závěr hra, která vznikla jako „z nouze ctnost“ (Ach jo, pořád jim to nejde! Co ještě mám vytvořit?!). A jak už to s takovými věcmi bývá, nakonec se uchytila a používám ji pravidelně pouze s obměnami místa.

Studentům připravím „bojovku“ v jejich firmě, ve škole apod. Vymyslím vhodnou trasu, kterou budou muset projít. První úkol je najít lístek s instrukcí, druhý porozumět instrukci a posunout se podle ní dál. Na konci připravím malou odměnu. Já sama čekám buď v cíli nebo v učebně a jsem na telefonu, kdyby nastal problém. Studenti jsou na to sami. Zatím se nestalo, že by do cíle nedošli, lišil se jen potřebný čas 😊. Po skončení hry ještě pracujeme s lístky, vysvětlujeme si instrukce apod.

  • Při takové aktivitě studenti čtou, mluví mezi sebou a mluví potom i se mnou při hodnocení hry. Zajímají vás další aktivity, jak zařadit do lekcí čtení nebo mluvení? Nabídnu vám je v kurzech Výuka mluvení / čtení v češtině jako cizím jazyce. Podívejte se, jestli mají vypsaný termín.

Podobnou aktivitu můžete připravit i v online prostředí jako únikovou hru, kdy splnění jednoho úkolu podmíní posun k dalšímu.

Pokud potřebujete trochu inspirace k vymýšlení aktivit, zkuste e-knihu Čeština pro dny, kdy prší.

 

Jakou zkušenost máte s výukou těchto adverbií vy? Podělíte se o vlastní aktivity?

Když mluvíme o pohybu, mohlo by vás taky zajímat:

A jak vlastně přistoupit k přípravě lekce? Co v ní být má, co nemusí, jak ji postavit a jak dosáhnout toho, aby se studenti něco naučili? O tom je mj kurz Jak připravit hodinu češtiny jako cizího jazyka. Zaujal vás? Podívejte se, jestli má vypsaný termín.

Potřebujete se poradit o tom, jak učit nejen adverbia? Metodika, plánování lekcí, metody výuky, vysvětlování v lekcích… Individuální řešení vašich lektorských otázek nabízím v konzultacích. Vyberte si z aktuálně nabízených termínů.

 

14. 3. 2022

 

0 replies

Zanechat komentář

Chcete se zapojit do diskuze?
Neváhejte a přispějte!

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *