Reflexivní pasivum (B1)
Reflexivní pasivum (i deskriptivní) student poprvé uvidí na úrovni A2, ale studuje ho ho pouze lexikálně. Na úrovni B1 už se ho učí vytvořit a používat. Jak na to? Podíváme se nejdřív na reflexivní pasivum.
Reflexivní pasivum
A2
Na úrovni A2 se studenti učí reflexivní pasivum především lexikálně, jako kolokaci, tedy bez hlubšího vysvětlování. Hezky ho zapojují do výuky například autorky Češtiny expres A2/1 v kapitole 2 – České a moravské speciality. Zde se ukazuje reflexivní pasivum na příkladu, co se jí/pije/pěstuje/vyrábí v ČR. Poukážeme na reflexivní se a sloveso ve 3. osobě sg. nebo pl.
B1
Bližší seznámení s pasivem v podobě reflexivní i deskriptivní přichází na B1. V tomto textu se budu věnovat pasivu reflexivnímu.
Funkce
Reflexivním pasivem:
- vyjadřujeme generální aktivitu či pravidelnou aktivitu typickou pro hodně lidí (V ČR se vyrábí becherovka.).
- nechceme vyjadřovat, kdo vykonává aktivitu (Bude se o tom psát v novinách.).
- vyjadřujeme situaci, kdy subjekt nemůže vykonávat aktivitu sám (Tenis se hraje od 15 hodin.).
- vyjadřujeme situaci, kdy subjekt nemůžeme ve větě určit, je nekonkrétní – často „to, ono“ (Říká se, že je to důležité.).
Jak tvoříme reflexivní pasivum
- sloveso ve tvaru on, ona, ono nebo oni
- čas: minulý, prézens nebo futurum (u perfektivních sloves minulý čas a futurum)
- reflexivní zájmeno SE (pozor na 2. logickou pozici)
Reflexivní SE
Musíme však studenty upozornit, že ne každé spojení „se + sloveso“ znamená pasivum. Je rozdíl mezi větami: Musím se učit. Oblékám se. Setkali jsme se včera. apod. O tom více v některém z příštích měsíčníků.
Příklady
Dům se stavěl 5 let. | Dům se staví. | Dům se bude stavět. | Domy se stavěly/staví/ budou stavět. |
Kavárna se otevřela včera. | xxx | Kavárna se otevře zítra. | Kavárny se otevřely/xxx/otevřou |
Celkové schéma
Procvičení
- Cvičení 1 – jednodušší, výběr z možností: Pozor! Netelefonujte mobilem dlouho!
- Cvičení 2 – náročnější, samostatné tvoření: Evropan pije mléko už 7400 let
U nabízených cvičení však nejde jen o gramatiku. Doporučuji s texty pracovat i s ohledem na porozumění textu, rozšíření slovní zásoby apod.
- Zajímá vás více tipů, jak propojit gramatiku se čtením, psaním, poslechem nebo mluvením? Nabídnu vám je v kurzech o výuce řečových dovedností: Výuka psaní/čtení/poslechu/mluvení v češtině jako cizím jazyce. Podívejte se, jestli mají vypsaný termín.
Mohlo by vás taky zajímat:
- Slovesa s genitivem (B1)
- Slovesa s dativem (B1)
- Slovesa s akuzativem a prepozicí (B1)
- Trvají vám přípravy na lekce dlouho? Chtěli byste si být jistí tím, co v lekcích být má, jak by měly být aktivity dobře metodicky i obsahově propojené a jak s tím netrávit čas delší, než je délka samotné lekce? O tom mluvíme a právě toto si zkoušíme s účastníky kurzu Jak připravit hodinu češtiny jako cizího jazyka. Podívejte se, jestli má vypsaný termín.
Potřebujete se poradit o tom, jak učit nejen pasivum? Metodika, plánování lekcí, metody výuky, vysvětlování v lekcích… Individuální řešení vašich lektorských otázek nabízím v konzultacích. Vyberte si z aktuálně nabízených termínů.
10. 5. 2023
Zanechat komentář
Chcete se zapojit do diskuze?Neváhejte a přispějte!