Statická lokace a dynamický pohyb… Studenti se učí rozlišovat je už od úrovně A1, protože na rozdílu záleží výběr slov pro konkrétní situace. Co nám může při vysvětlení i procvičení pomoct?
Kde vs. kam
Jak to funguje – úplný základ
Základem je naučit se rozlišovat otázky na lokaci a pohyb.
Prepozice
Na otázky je taky třeba umět odpovědět. A k tomu je zase potřeba znát správné prepozice.
Kde vs. kam: A1
Na úrovni A1 si vystačíme s těmito:
Vyplácí se mi opakovaně studenty upozorňovat na to, že prepozice fungují „v páru“: do – v, na – na, k – u. Než přejdeme k pádům, je dobré nechat studenty prepozice procvičit a zafixovat znalost jejich použití. Kromě učebnice se může hodit třeba online trénink.
Kde vs. kam: A2
Na úrovni A2 se rozšiřuje repertoár používaných prepozic.
Opravdu velké množství cvičení k memorizaci jejich použití nabízí například učebnice Čeština expres A2/1, A2/2 nebo Česky krok za krokem 1 a další materiály autorky na webu Czech step by step.
Pády
Prepozice se v daných kontextech pojí s pády. A i ty je třeba procvičovat a pravidelně se k nim vracet. Tady nabídnu jen pár cvičení, protože problematika výuky pádů je velmi obsáhlá.
- Prepozice „do, na, k 2“ + deklinace
- Prepozice „v, na, u 2“ + deklinace
- A skvěle se mi tohle téma hodilo do materiálu o Karlovi IV. (A2).
Cestování
Mapa
Rozdíl statické vs. dynamické se výborně procvičuje na tématu cestování. Kde jsem byla? Kam pojedu? Ráda používám mapu nebo obrázky lokalit – jejich možnosti jsou nevyčerpatelné (za málo peněz hodně muziky). Obrázky si snadno pořídíte sami, ukázku online mapy se cvičením najdete níže. Jen je dobré se nejdřív ujistit, že studenti znají české názvy států a měst, a pokud ne, předučit je.
- Kde je to?
- Kam poletíte?
- Komplexnější materiál najdete v pracovních listech A1: Turistika a A1: Nakupujeme.
Lodě
A nemůžu zapomenout na oblíbenou hru mého dětství – lodě. V papírové podobě k vytištění je najdete leckde (doporučuji například skvělou cvičebnici Jazykové hry a aktivity pro výuku češtiny A1.1 od Zdeny Malé – kdo hru nezná, najde tu i návod) nebo si vyrobíte vlastní verzi.
A v online podobě se mi nejvíc osvědčily lodě v aplikaci Genial.ly – můžete vyzkoušet třeba moji verzi na lokál. Kliknete na ikonku „i“ pro informace, jak s aplikací pracovat. Pošlete link studentovi/studentům (hraje se ve dvojicích) a hurá do toho.
Co dál?
Máte studenty vyšší úrovně? Přečtěte si článek Kudy? Tudy! V něm najdete volné pokračování tématu dynamické vs. statické pro B1, ale hodí se i pro vyšší úrovně, protože studenti v něm pravidelně chybují…
Mohlo by vás taky zajímat:
12. prosince 2022
Leave a Reply
Want to join the discussion?Feel free to contribute!