Kde vs. kam (A1, A2)
Statická lokace a dynamický pohyb… Studenti se učí rozlišovat je už od úrovně A1, protože na rozdílu záleží výběr slov pro konkrétní situace. Co nám může při vysvětlení i procvičení pomoct?
Kde vs. kam
Jak to funguje – úplný základ
Základem je naučit se rozlišovat otázky na lokaci a pohyb.
Prepozice
Na otázky je taky třeba umět odpovědět. A k tomu je zase potřeba znát správné prepozice.
Kde vs. kam: A1
Na úrovni A1 si vystačíme s těmito:
Vyplácí se mi opakovaně studenty upozorňovat na to, že prepozice fungují „v páru“: do – v, na – na, k – u. Než přejdeme k pádům, je dobré nechat studenty prepozice procvičit a zafixovat znalost jejich použití. Kromě učebnice se může hodit třeba online trénink.
- Je pro vás obtížné učit úplné začátečníky? Nevíte, jak s nimi mluvit (česky), jak jim cokoli vysvětlovat, jak zjednodušovat apod.? Pak vás srdečně zvu na kurz Jak učit češtinu cizince-začátečníky, abych vám mohla ukázat, co jsem se sama naučila. Já totiž miluju začátečnické lekce :). Podívejte se, jestli má kurz vypsaný termín.
Kde vs. kam: A2
Na úrovni A2 se rozšiřuje repertoár používaných prepozic.
Opravdu velké množství cvičení k memorizaci jejich použití nabízí například učebnice Čeština expres A2/1, A2/2 nebo Česky krok za krokem 1 a další materiály autorky na webu Czech step by step.
Pády
Prepozice se v daných kontextech pojí s pády. A i ty je třeba procvičovat a pravidelně se k nim vracet. Tady nabídnu jen pár cvičení, protože problematika výuky pádů je velmi obsáhlá.
- Prepozice „do, na, k 2“ + deklinace
- Prepozice „v, na, u 2“ + deklinace
- A skvěle se mi tohle téma hodilo do materiálu o Karlovi IV. (A2).
Cestování
Mapa
Rozdíl statické vs. dynamické se výborně procvičuje na tématu cestování. Kde jsem byla? Kam pojedu? Ráda používám mapu nebo obrázky lokalit – jejich možnosti jsou nevyčerpatelné (za málo peněz hodně muziky). Obrázky si snadno pořídíte sami, ukázku online mapy se cvičením najdete níže. Jen je dobré se nejdřív ujistit, že studenti znají české názvy států a měst, a pokud ne, předučit je.
- Kde je to?
- Kam poletíte?
- Komplexnější materiál najdete v pracovních listech A1: Turistika a A1: Nakupujeme.
- Studenti při „cestovatelských aktivitách“ hodně mluví. Jestli vás zajímá, jak zařazovat mluvení do lekcí pravidelně, efektivně a taky jak ho hodnotit, pomůže vám kurz Výuka mluvení v češtině jako cizím jazyce. Podívejte se, jestli má vypsaný termín.
Lodě
A nemůžu zapomenout na oblíbenou hru mého dětství – lodě. V papírové podobě k vytištění je najdete leckde (doporučuji například skvělou cvičebnici Jazykové hry a aktivity pro výuku češtiny A1.1 od Zdeny Malé – kdo hru nezná, najde tu i návod) nebo si vyrobíte vlastní verzi.
A v online podobě se mi nejvíc osvědčily lodě v aplikaci Genial.ly – můžete vyzkoušet třeba moji verzi na lokál. Kliknete na ikonku „i“ pro informace, jak s aplikací pracovat. Pošlete link studentovi/studentům (hraje se ve dvojicích) a hurá do toho.
Co dál?
Máte studenty vyšší úrovně? Přečtěte si článek Kudy? Tudy! V něm najdete volné pokračování tématu dynamické vs. statické pro B1, ale hodí se i pro vyšší úrovně, protože studenti v něm pravidelně chybují…
Mohlo by vás taky zajímat:
- Zmínila jsem výuku pádů. Pro své studenty jsem připravila „vysvětlovací“ videa. Jestli se vám budou hodit, směle je využijte taky. Najdete je v tomto playlistu.
- Rod českých substantiv
- Česká slovesa: prézens
- Jak na výuku českých konsonantů
- Začínáte teprve učit češtinu jako cizí jazyk a nevíte, kudy do toho? Jak postavit lekci, co by v ní mělo být? Jak vlastně češtinu uchopit jako cizí jazyk, ne jako svoji mateřštinu? To vás naučíme v cyklu seminářů Jak učit cizince česky. Podívejte se, jestli má vypsaný termín.
Potřebujete se poradit o tom, jak učit nejen prepozice a pády? Metodika, plánování lekcí, metody výuky, vysvětlování v lekcích… Individuální řešení vašich lektorských otázek nabízím v konzultacích. Vyberte si z aktuálně nabízených termínů.
12. prosince 2022
Zanechat komentář
Chcete se zapojit do diskuze?Neváhejte a přispějte!