Časové výrazy a jejich výuka

Časové výrazy

Máme nový rok, a to si přímo říká o to, abychom na lekci vzali téma čas. Nebudu vás unavovat tím, jak učit hodiny. Na to je v každé učebnici materiálů dost. Ráda bych se zaměřila obecněji na časové výrazy a vyjádření časových okolností a podělila se s vámi o jednu aktivitu, kterou při jejich výuce s oblibou používám.

Jsou to časové osy. Nemám na mysli jen doplňování dat nebo hodin v chronologickém pořadí. Na časových osách procvičujeme časové výrazy nebo pojmenování aktivit či událostí. Lze s nimi pracovat při výkladu, při procvičování, při práci s texty, poslechem.

Jaké časové výrazy by měl student na konkrétní úrovni znát?

Vybírám z popisů jednotlivých úrovní zpracovaných podle Společného evropského referenčního rámce (nejedná se o komplexní přepis všech položek, které popisy obsahují).

  • A1: dny, měsíce, roční období, hodiny, části dne, svátky, časové okolnosti (včera, předevčírem, dnes, zítra, pozítří, minulý rok, letos, příští rok, nejdřív – potom – nakonec, brzo – včas – pozdě, nikdy – málokdy – někdy – často – vždycky)…
  • A2: k úrovni A1 navíc vyjádření předčasnosti (než/dříve, než, před + I, za + A, po + L, během, současně, zatím/co), frekventovanosti (denně, pravidelně, stále, pořád, ani jednou, …krát za), časovosti děje (začínat, trvat, pokračovat, ne/přestávat, končit), časového horizontu (už, až, teprve)…
  • B1: k úrovním A1 a A2 vyjádření hodin ve formě čtvrt, půl, tři čtvrtě, vyjádření přesnosti (přesně, právě, asi, kolem, pozdě), množství času (dávno, krátce, po + A, zanedlouho), perspektivy (na kdy, ze kdy), časového pozadí (dřívější, přitom, při + L, zároveň s + I, v době + G, za + G), odkazů na čas (posledně, minule, tehdy, tenkrát, dávno, právě, zrovna, už), fází (nastat, dát se do + G, pustit se do + G, od té doby, co, vydržet, dál, ještě, trvale, přerušit, být po + L, být za + I, mít za sebou, závěrečný), frekvence (furt, obyčejně)…
  • B2: k předcházejícím úrovním vyjádření doby vymezené ke splnění (termín, lhůta), přesnosti (právě, dochvilný), přibližnosti (k + D), blíže neurčené doby (kdykoli, v kteroukoli dobu), množství času (celou věčnost, nekonečnou dobu, krátce, dočasně, přechodně), perspektivy (ze kdy, nastálo, nafurt, s tím, jak, minulost – přítomnost – budoucnost, právě, zrovna), fází (etapy, nastat, pustit se do)…

Časové výrazy v časových osách

V prezenční lekci je to snadné – stačí tabule (nebo papír) a studenti můžou zapisovat, všichni vidíme, korigujeme atd. Ale co v online lekcích? Netřeba se bát, existují různé způsoby, jak časovou osu vytvořit a používat společně se studentem nebo se skupinou studentů.

Časové osy v online lekcích

Vezměme to od toho nejjednoduššího.

Google sdílená prezentace (případně Google dokument)

Osobně doporučuji spíš prezentaci, ve sdíleném režimu se s ní pracuje jednodušeji a pohodlněji.

Časovou osu zde vytvoříte velmi snadno. Z horního menu vyberete nejprve „Vložit → Spojnice → Čára“ – tak vyrobíte vodorovnou linku a do ní pak umístíte stejným způsobem svislé čárky. Poté v menu vyberte „Vložit → Textové pole“ a vložte texty a prázdná okénka k doplňování. Zapíšete, co potřebujete, a nastavíte sdílení prezentace. V tom je kouzlo Google materiálů – můžeme je online sdílet se všemi studenty na lekci a všichni můžou současně do prezentace zapisovat. Stačí studentům poslat link do prezentace.

Nezapomeňte si ze své originální prezentace udělat kopii pro studenty, abyste tu svoji mohli opakovaně používat v dalších lekcích.

Ukázku časové osy v Google prezentaci (A1) si můžete prohlédnout tady. Jediný rozdíl mezi vámi a studenty je v tom, že vy máte jen právo čtenáře, ale studenti mají editační právo a můžou vpisovat do připravených políček.

Learning Apps

Teď něco nepatrně sofistikovanějšího. Velmi jednoduše vytvoříte časovou osu taky v Learning Apps. Používání této aplikace je zdarma (stačí se zaregistrovat) a nabízí spoustu možností, jak vytvořit různá online cvičení. My si vybereme v horním menu Vytvořit aplikaci a z nabízených možností zvolíme Číselná řada. Nabídnou se nám tři ukázky, jak může výsledek vypadat. Pak klikneme na Vytvořit novou aplikaci a je to. Už jen doplňujeme informace, které mají studenti na ose řadit. Jedinou nevýhodou je, že v číselné ose musíme použít čísla, nikoli slova. Ale s tím si lze poradit.

Představte si, že se studenty A2 máte lekci na téma cestování. Chcete jim představit českou cestovatelskou dvojici H+Z. Nejdřív necháme studenty přečíst text.

Pak jim vysvětlíme online úkol – řazení informací na časové ose. A můžou se do toho pustit. Jak? Pošleme jim link na časovou osu a každý student pracuje samostatně. Na konci vpravo dole klikne na modrou ikonu zatržítka a zkontroluje si, jestli pracoval správně. Nebo sdílíme monitor a pracujeme se studenty společně. Diktují nám posloupnost informací a na časové ose je řadíme my.

Geniálně 😊

Teď si představte lekci na úrovni B2 – téma je například móda, průmysl, životní prostředí, pracovní vztahy, osobní odpovědnost… Uvidíte sami z videa, jak široce použitelné je. Po shlédnutí videa čeká studenty podobný úkol jako výše uvedené – seřadit chronologicky děj příběhu. V jeho popisu použijeme požadované výrazy vyjadřující časovou posloupnost.

Tentokrát využijeme aplikaci Genially. Graficky vypadá rozhodně nejlíp ze všech představených, je hodně variabilní, ale je také třeba si ji trochu osahat a naučit se s ní pracovat. Můžete využívat její neplacenou nebo placenou verzi. Ukázkovou prezentaci jsem vytvořila v té neplacené. A opět lze pracovat společně v režimu sdílené obrazovky nebo se každý student věnuje úkolu sám nebo ho řeší ve skupinách (v Zoomu pomocí funkce Breakout Rooms).

 

Tři představené nástroje rozhodně nejsou kompletním výčtem. Časové osy můžete vytvořit i jinde (aplikace WordWall či jiné) anebo časové výrazy procvičit úplně jinak (Quizlet – A1_Čas). Zahrnula jsem je například i do pracovního listu pro úroveň A2 na téma Volný čas: Kolo.

Na závěr bych chtěla připomenout, že časová osa stejně jako jakékoli jiné cvičení či libovolná aktivita má v lekci svoje místo a význam. Lekce má téma, obsahuje nácvik pokud možno všech řečových dovedností (čtení, poslech, psaní, mluvení) a časová osa je jednou z možností, jak je procvičit.

Budu moc ráda, když přidáte své zkušenosti s výukou časových výrazů.

 

Mohlo by vás také zajímat:

Zajímají vás další tipy do výuky – hry, gramatika, aktuality a další aktivity? Sdílím je také v měsíčníku Rozehrajte lekce češtiny.

Potřebujete se poradit o tom, jak učit nejen časové výrazy? Metodika, plánování lekcí, metody výuky, vysvětlování v lekcích… Individuální řešení vašich lektorských otázek nabízím v konzultacích. Vyberte si z aktuálně nabízených termínů.

16. 1. 2021

1 reply
  1. Olga
    Olga says:

    Moc Vám děkuji za nápady! Dělám cvičení v Learning Apps&wordwall (např. vybrat podle kontextu, doplnit prepozici, překladová „šibenice“ – aktivity k lekcím 6 a 18 „Kroku za krokem 1“). Používám také text „Můj milý deníčku“ z časopisu AHOJ (č.2/2020-Literatura), dostupný pro kopírování v učitelském manuálu) – je to poslech (viz extra materiály na https://www.casopis-ahoj.cz/blog/) /čtení, mluvení a psaní (deníkový záznam), lze tam vidět a používat různé časové výrazy.

    Odpovědět

Zanechat komentář

Chcete se zapojit do diskuze?
Neváhejte a přispějte!

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *