Všichni teď učí online. Chtějí, nebo musí. Rádi, nebo neradi. A všichni o tom mluví. Učím online už pět let. Často. A ráda. Teď jsem vzhledem k situaci (koronavirus a všechno s ním spojené) převedla online i všechny studenty, se kterými se setkávám osobně, včetně pěti skupin (8‒16 lidí). Dostala jsem za poslední tři týdny spoustu dotazů od lektorů, jak a co a kde a kdy… Tak jen malé shrnutí a pár tipů.

Moje online lekce

Organizace

Se studenty si na začátku domluvím pár pravidel:

  • já začínám lekci (pouštím je do Zoom lekce nebo jim volám na Skypu), ne oni
  • ve skupině mluví jen jeden
  • požádám studenty o zapnutí kamery, abych nezírala celou dobu do černého monitoru nebo na sebe (jen když technika nefunguje ideálně, kamery vypínáme, ale to se mi stalo za celou dobu asi dvakrát), a já mám kameru zapnutou automaticky
  • poprosím studenty, aby se připojovali k online lekci z počítače/notebooku/tabletu, ne z telefonu (kvalita lekce, zobrazení, možnost práce s dalšími okny…), a zatím s tím nebyl až na pár výjimek problém
  • důkladně studentům ukazuji všechno, co chci, aby používali – musí ode mě dostat jasný návod, jak funguje aplikace, online třída atd.

Komunikační aplikace/program

  • Nejčastěji učím v Zoomu. Nainstalujete si ho do počítače, protože lektor by měl mít instalaci a nepřistupovat jen z aplikace. V Zoomu můžete sdílet monitor včetně zvuku nebo bílou tabuli,  student může „virtuálně zvednout ruku“, když chce mluvit, celou lekci nebo její část můžete nahrávat. Co Zoom umí na rozdíl od jiných programů, je možnost rozdělit studenty do malých „virtuálních“ skupinek (funkce Breakout Room) a nechat je v nich po určitou dobu pracovat, diskutovat, tvořit… S pomocí funkce Annotate zase můžete spolu se studenty popisovat obrázek nebo kreslit či zapisovat a výsledek pak stáhnout. Chat není úplně pohodlný, ukládá se po lekci v podobě poznámkového bloku. Zoom běžně umožňuje vysílat jen 40 minut zdarma, na delší lekce si potřebujete koupit licenci. Zoom je v angličtině.
  • Učím taky přes Skype. Umí všechno, co potřebuji, a zná ho většina studentů, nemají problém s používáním. Skype se hodně a průběžně vylepšuje. Kdo ho před nějakou dobou opustil, že nic neumí, diví se změnám. Skype umí sdílet monitor včetně zvuku (ze strany moderátora i studentů), umí nahrávat video, umí vypínat účastníkům mikrofon ze strany moderátora při skupinové lekci, umí vytvořit skupinu, kterou pozvete jen jednou a dál už žádné zasílání pozvánek, student může zvednout ruku a hlásit se o slovo, účastník si nemusí Skype instalovat, stačí kliknout na link v pozvánce, chat je samozřejmostí… Skype je zdarma na jakoukoli dobu i délku hovoru. Mluví česky.
  • Pro jednu instituci jsem učila také v GoToMeeting. Tenhle program umožňuje vyzkoušet si ho na 14 dní zdarma a pak už musíte platit. A jinak funguje podobně jako Skype, jen zase další instalace, zase jsou ovladače trochu jinde atd. A mluví anglicky.
  • Ať už je to cokoli, rozhodně doporučuji pevné a kvalitní připojení k internetu, wi-fi jsou méně spolehlivé.

Jak si připravuji lekci

Nemám univerzální návod, s každým studentem je to trochu jiné podle jeho potřeb. Ale obecně:

Sdílím

  • Sdílím se studenty na monitoru obrázky, schémata, tabulky… Cokoli, co chci studentovi ukázat nebo bych to psala na tabuli. Nechávám i studenta sdílet to, co mi chce ukázat – například našel nějaký zajímavý článek/video, napsal domácí úkol a potřebujeme udělat kontrolu…
  • Používám se studenty sdílené prezentace nebo dokumenty. Tvořím je v Googlu (Slides, Documents). Vyzkoušela jsem je i v MS Office a bylo to zklamání, sdílení nefungovalo dobře. Do sdíleného čehokoli můžete psát současně se studentem v reálném čase, stačí, když mu dáte přístup k tomu, aby mohl dokument upravovat, a pošlete mu link. Funguje to výborně. Pokud si vytvoříte prezentaci například na nějaké téma nebo gramatiku, doporučuji udělat její kopii pro každého studenta nebo skupinu, s nimiž v ní budete pracovat. Vám zůstane vaše originální prezentace, kterou s nikým nesdílíte, a studentovi (skupině studentů) ta jejich. V případě skupin obvykle prezentace stahuji po skončení lekce do pdf, abych zafixovala to, co jsme udělali, bez možnosti dalších úprav, a dávám je do online třídy (o tom víc trochu dál).
  • Poznámka na okraj: Platím si všechny platformy, kde si ukládám dokumenty (Microsoft Office, GSuite). Když si představím, že bych o miliony svých materiálů přišla…!!! (A bohužel už znám kolegy, kterým se to u neplacených verzí stalo.)
  • Sdílím se studenty audia a videa. Pouštím je obvykle ze svého počítače, můžu je zastavovat po libosti, pracovat s nimi… Můžu taky studentovi poslat link, kde audio/video najde, a on si ho pustí sám. Podle okolností vyberu vhodnější variantu. Nemám moc ráda sdílenou tabuli (vyzkoušela jsem zoomovskou a taky Web Whiteboard), je to efektní, ale pro mě dost nepřehledné. Radši mám ty sdílené dokumenty. Ale znám lektory, kteří si je pochvalují, třeba budete patřit mezi ně.
  • Sdílím se studenty hravé online aplikace, u mě vede Kahoot a Quizlet. To by stálo za samostatný článek, tak víc někdy příště. Kahoot je skvělý pro online ve skupině. Na to, jak používat Quizlet, jsem pro studenty připravila dvě videa, třeba vám přijdou vhod (video 1: Jak funguje Quizlet, video 2: Děláme Quizlet set). Mám tak ymoc ráda aplikaci Genial.ly – dají se v ní tvořit nejrůznější interaktivní hry, kvízy, prezentace… A jinak se vaší kreativitě meze nekladou: můžete hrát online piškvorky, deskové hry, házet online kostkou… Všechno je možné. Za sebe doporučuji nezahltit sebe ani studenta. Mám ráda novinky, ale nejdřív si každou sama pořádně prohlédnu, jestli se s ní chci učit pracovat a jak by se mi mohla v lekcích hodit. Když ano, pak vyberu studenty, se kterými ji vyzkouším. A teprve když to funguje, zařazuji ji do lekcí. Odmítla jsem takhle spoustu vychytávek – byly fajn, ale nenašla jsem pro ně dobré využití v lekci nebo by se studenti museli zase registrovat do další aplikace atd.

Online třída

  • Pro skupinové online lekce se mi velmi osvědčilo mít taky „statické“ online třídy. Vytvářím je v aplikaci Trello. Oblíbená je taky Google Classroom. Je to zkrátka pevné místo na internetu, kam máte kdykoli mimo lekce přístup vy i studenti a všichni tam můžete umisťovat dokumenty, psát zprávy, komentáře… Dávám tam studentům různá schémata, linky na videa a audia, řešení domácích úkolů, které si mají sami zkontrolovat, píšu tam důležité informace… Studenti tam můžou nahrávat své dokumenty, například domácí úkoly, komentovat… Zkrátka všechno je na jednom místě, nikomu nemusím pořád něco posílat, mailovat; kdo nebyl na lekci, snadno tam najde, co jsme dělali…

Drobnosti

  • Sluchátka s mikrofonem doporučuji. Sama jsem si je pořídila teprve na jaře. A je to opravdu lepší. Ani ne tak pro mě jako pro studenty. Zvláště online skupina to ocení.
  • Tvářím se, že vím, jak programy fungují, protože jsem si je vyzkoušela předem (třeba na rodině, kamarádech…), ale současně studentům vždycky hlásím, když s nimi chci něco vyzkoušet poprvé a netuším, jak to dopadne. Rádi potom pomáhají a snažíme se vymyslet, jak na to, společně.

Co poradit závěrem?

Pro lektory:

1. onlinové začátečníky

Nebojte se toho. Prostě zapněte Zoom, Skype nebo jakýkoli jiný program a začněte. Klidně vezměte učebnici a pracujte s ní tak jako v lekci. Vždyť se vidíme a slyšíme. Vůbec není ostuda vytvořit lekci co nejvíc podobnou té „face-to-face“. A spousta studentů to ocení, zvlášť pokud nemají s online prostředím žádnou zkušenost a bojí se, že to nezvládnou. Jakmile si budete jistí, jak ovládat vysílací program, přidejte pomaličku například sdílení monitoru. Vyberte si obrázek, který chcete studentovi ukázat, klikněte na Sdílet a je to. Nechte studenta obrázek popsat, dávejte mu otázky… A až si budete jistí, přidejte zase něco nového. Pomalu. Postupně.

2. mírně pokročilé

Připravte si sdílenou prezentaci nebo dokument a pracujte v něm se studenty společně. Do prezentace vložte texty, obrázky, schémata, cvičení, videa… tak, jak by měla jít v lekci za sebou. A pak se studenty postupujte po jednotlivých stranách. Současně pište, doplňujte, komentujte… Pokud máte skupinu, můžete připravit cvičení, kde před jednotlivé věty/slova/obrázky napíšete jména studentů. Každý bude vědět, kam psát, a vyhnete se chaosu.

3. zkušené

  • Zkuste si zahrát se studenty Kahoot – klasický kvíz, true/false, puzzle… V Kahootu najdete jednoduché návody, jak hry připravit. Vy ukazujete zadání na monitoru, studenti mají v ruce telefon a přes něj odpovídají. Na vašem monitoru pak všichni vidíte jejich odpovědi.
  • Zkuste Quizlet live. Je to opravdu výzva, když studenti nemůžou vytvořit fyzicky týmy! Více o Quizlet live ve videu.
  • Pokud učíte v Zoomu, zkuste studentům zadat úkol, rozdělte je do týmů (breakout room) a navštivte je v nich.
  • Vyzkoušejte nejrůznější aplikace, které je možné sdílet online.

Nesouhlasím s tím, že výuka online je neosobní, nedává prostor, nefunguje (například protože nemůžu používat papírkové kartičky… ). S nikým jiným jsem se zatím na lekcích tak nenasmála jako s jednou online studentkou. Internet je opravdu velký prostor. A kartičky můžu mít v online podobě (hodí se mi pak i do „face-to-face“ lekce).

Učit online je výzva. Hodně štěstí! A budu ráda za komentáře, jak to děláte vy.

Přečtět si taky článek Kdo se bojí online výuky.

29. 3. 2020, aktualizace 21. 12. 2020

 

PS: Aby nedošlo k mýlce: po třech hodinách online výuky 16 studentů jsem fakt unavená 🙂

2 komentářů

Okomentovat

Chcete se připojit do diskuze?
Neváhejte napsat svůj názor!

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *