Jak učit deklinaci substantiv -e

Znáte to taky? Jdu do práci, jsem v nemocnice, jím ovoci… Deklinace slov končících na -e… A1 nebo B2, pořád v tom studenti chybují. Co s tím? Trénink, trénink, trénink!

Obecně platí, že jakákoli zažitá chyba se špatně odstraňuje. Jakmile tedy vidíme, že student opakovaně chybuje v určitém jazykovém jevu, pravidelně ho na ni upozorňujme a hlavně mu předkládejme materiály, v nichž se s tímto jevem setká.

Substantiva -E

Jaký je rod?

Považuji za důležité nejdřív naučit studenta rozlišovat rody substantiv končících na -e. Jejich deklinace totiž není totožná.

Pomůže upozornění na některé charakteristické přípony (nebo koncovky):

  • F: -ice, -ie, -ile, -yně
  • N: -iště
  • N: mláďata (model kuře)
  • N: některá slova končící na -é (nesklonná)
  • Ma: některé mužské profese (model soudce)

A pravidelný trénink, například: A1, A2, B1B2.

Výbornou pomůckou je aplikace Ten, Ta, To, má tři úrovně pokročilosti a student v ní může správný rod jak hledat, tak procvičovat.

Deklinace

Používáme se studenty jako modely slova restaurace (F) a moře (N). V různých učebnicích najdete i jiná (židle, učebnice…), je to v zásadě jedno. Mně vyhovují restaurace a moře, protože je můžu snadno doplnit do modelových vět: Jdu do… (G), k… (D), Jsem v… (L), Vidím… (A), Je to město/země s… (I). S učebnicí nebo židlí to tak hezky nefunguje 😊.

Jedna studentka nedávno usoudila, že je pro ni nejjednodušší naučit se koncovky jako básničky pro jednotlivé rody. Nevím, jestli to bude fungovat univerzálně, ale zkusit to můžete.

F sg. N sg. (stejné schéma platí i pro Ma sg. – soudce)F, N pl.
E, E, I, I, I, ÍE, E, I, E, I, EME, Í, ÍM, E, ÍCH, EMI/I
Nrestauracemořerestaurace, moře
Grestauracemořerestaurací, moří
Drestauracimořirestauracím, mořím
Arestauracimořerestaurace, moře
Lrestauracimořirestauracích, mořích
Irestauracímořemrestauracemi, moři

 

Nepravidelnosti

Někomu funguje naučit se celou deklinaci nazpaměť, já bych raději upozornila na výjimky a nepravidelnosti.

F -ice, -ile, -yně (nemocnice, košile, kolegyně)

  • G pl: -ic, -il, -yň (ALE restaurací)

N -iště (letiště)

  • G: -išť (ALE moří)

N – kuře

  • nepravidelná deklinace s rozšiřujícím -ET-, -AT-

Deklinační schémata najdeme skoro v každé učebnici nebo v samostatně prodávaných přehledech nebo… Můžeme je se studenty společně vytvořit a ideální situace nastává, když si je studenti vytvoří (s naší pomocí) sami.

  • Zajímá vás, jak to vlastně všechno do lekce poskládat? Co v lekci má být, jak by měly aktivity plynout, k čemu by mělo vše směřovat? A jak to ukočírovat? O tom si povídáme a trénujeme to v kurzu Jak připravit hodinu češtiny jako cizího jazyka. Podívejte se, jestli má vypsaný termín.

Trénink deklinace

Dále nezbývá než trénovat. Mluvit, hledat tato slova v textu a identifikovat pády, poslouchat a naučit se slyšet správné tvary slov, doplňovat slova do textů, tvořit otázky s danými slovy, vytvářet dialogy atd. atd. atd. A tady je malá online tréninková inspirace.

A jaké aktivity používáte pro trénink deklinace vy?

Mohlo by vás taky zajímat:

13. dubna 2021

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *