Znáte to taky? Jdu do práci, jsem v nemocnice, jím ovoci… Deklinace slov končících na -e… A1 nebo B2, pořád v tom studenti chybují. Co s tím? Trénink, trénink, trénink!
Obecně platí, že jakákoli zažitá chyba se špatně odstraňuje. Jakmile tedy vidíme, že student opakovaně chybuje v určitém jazykovém jevu, pravidelně ho na ni upozorňujme a hlavně mu předkládejme materiály, v nichž se s tímto jevem setká.
Substantiva -E
Jaký je rod?
Považuji za důležité nejdřív naučit studenta rozlišovat rody substantiv končících na -e. Jejich deklinace totiž není totožná.
Pomůže upozornění na některé charakteristické přípony (nebo koncovky):
- F: -ice, -ie, -ile, -yně
- N: -iště
- N: mláďata (model kuře)
- N: některá slova končící na -é (nesklonná)
- Ma: některé mužské profese (model soudce)
A pravidelný trénink, například: A1, A2, B1, B2.
Výbornou pomůckou je aplikace Ten, Ta, To, má tři úrovně pokročilosti a student v ní může správný rod jak hledat, tak procvičovat.
Deklinace
Používáme se studenty jako modely slova restaurace (F) a moře (N). V různých učebnicích najdete i jiná (židle, učebnice…), je to v zásadě jedno. Mně vyhovují restaurace a moře, protože je můžu snadno doplnit do modelových vět: Jdu do… (G), k… (D), Jsem v… (L), Vidím… (A), Je to město/země s… (I). S učebnicí nebo židlí to tak hezky nefunguje 😊.
Jedna studentka nedávno usoudila, že je pro ni nejjednodušší naučit se koncovky jako básničky pro jednotlivé rody. Nevím, jestli to bude fungovat univerzálně, ale zkusit to můžete.
F sg. | N sg. (stejné schéma platí i pro Ma sg. – soudce) | F, N pl. | |
E, E, I, I, I, Í | E, E, I, E, I, EM | E, Í, ÍM, E, ÍCH, EMI/I | |
N | restaurace | moře | restaurace, moře |
G | restaurace | moře | restaurací, moří |
D | restauraci | moři | restauracím, mořím |
A | restauraci | moře | restaurace, moře |
L | restauraci | moři | restauracích, mořích |
I | restaurací | mořem | restauracemi, moři |
Nepravidelnosti
Někomu funguje naučit se celou deklinaci nazpaměť, já bych raději upozornila na výjimky a nepravidelnosti.
F -ice, -ile, -yně (nemocnice, košile, kolegyně)
- G pl: -ic, -il, -yň (ALE restaurací)
N -iště (letiště)
- G: -išť (ALE moří)
N – kuře
- nepravidelná deklinace s rozšiřujícím -ET-, -AT-
Deklinační schémata najdeme skoro v každé učebnici nebo v samostatně prodávaných přehledech nebo… Můžeme je se studenty společně vytvořit a ideální situace nastává, když si je studenti vytvoří (s naší pomocí) sami.
- Zajímá vás, jak to vlastně všechno do lekce poskládat? Co v lekci má být, jak by měly aktivity plynout, k čemu by mělo vše směřovat? A jak to ukočírovat? O tom si povídáme a trénujeme to v kurzu Jak připravit hodinu češtiny jako cizího jazyka. Podívejte se, jestli má vypsaný termín.
Trénink deklinace
Dále nezbývá než trénovat. Mluvit, hledat tato slova v textu a identifikovat pády, poslouchat a naučit se slyšet správné tvary slov, doplňovat slova do textů, tvořit otázky s danými slovy, vytvářet dialogy atd. atd. atd. A tady je malá online tréninková inspirace.
- A1: Hledáme páry
- A2: Co tam nepatří? nebo trénink na tématu oblečení (košile, sukně…)
- B1: Klasická doplňovačka – feminina nebo Zábavný kvíz – šipky
- B2: Quizlet
- Komplexnější procvičení deklinace najdete v pracovních listech pro úroveň A1-B2.
A jaké aktivity používáte pro trénink deklinace vy?
Mohlo by vás taky zajímat:
- Jak na výuku pádů
- Rod substantiv
- Jak zařadit do lekcí takové aktivity, které je zpestří, oživí? Sbírku toho nejlepšího z mé praxe vám nabídnu v kurzu Rozehrajte lekce češtiny. Podívejte se, jestli má vypsaný termín.
13. dubna 2021
Leave a Reply
Want to join the discussion?Feel free to contribute!