V minulém článku jsem se věnovala tomu, jak studentům vysvětlit přímý imperativ pravidelných sloves. Dnes se podíváme na imperativ u nepravidelných sloves a taky na negativní formu imperativu.
Imperativ A2/B1
Přímý imperativ
Nepravidelná slovesa
Vycházím ze situace, že se studenti už naučili pravidla tvoření pozitivního imperativu a procvičili jsme je na pravidelných slovesech (viz 1. část článku o imperativu).
Některá slovesa tvoří imperativ nepravidelně a je potřeba je memorovat. Popis úrovně A2 (Čeština jako cizí jazyk. Úroveň A2) uvádí tato nepravidelná slovesa:
- být, chtít, jíst, sníst, vědět, mít, mít se, stát, stát se, bát se, spát, jít, jet, říct, zapomenout, vzpomenout si
Můžeme je studentům představit a nechat je naučit se jejich imperativ nazpaměť (některá z nich dokonce tvoří imperativ pravidelně a dobře na ně použijeme již představená pravidla). Nebo můžeme využít elicitaci a pracovat například s texty, v nichž se tyto imperativy objeví.
Příkladový minidialog
Úkoly pro studenty:
- Přečtěte si dialog a najděte sloveso v imperativu.
- Napište ho do tabulky do správné kategorie (ty, my, vy).
- Dokážete doplnit tabulku i pro ostatní formy? Použijte pravidla, která už znáte, princip je stejný.
- Jaký je infinitiv slovesa? Napište ho do prvního sloupce.
Dialog 1:
Eva: Péťo, musím jít do obchodu. Babička je tady a budete si spolu hrát. Buď hodný, přijdu brzo.
Evin syn Petr: A kdy přijdeš?
Eva: Za 2 hodiny.
Dialog 2:
Soňa Nová: Děkuju za váš čas, paní Stejskalová, byla to příjemná schůzka. Těším se na další spolupráci.
Hana Stejskalová: Já taky děkuju. Mějte se hezky. Na shledanou.
Soňa Nová: Na shledanou.
Tabulka imperativ – nepravidelná slovesa (vybraná slovesa) (rozklikněte celý obrázek)
Procvičení
A musí přijít procvičení, například v podobě Kahoot kvízu.
Přímý imperativ
Negativní forma
Záludnost negativního imperativu spočívá v tom, že ho tvoříme pouze z imperfektivních sloves. (Negativní imperativ ze sloves perfektivních je téma pro úroveň B2/C1.)
- Uvař! – Nevař!
- Napiš! – Nepiš!
K demonstraci můžeme využít učebnice a jejich texty (nejčastěji rodinné dialogy nebo rady, např. na cestu). Z nich můžou studenti opět vybrat formy imperativu a analyzovat je v tabulce.
Tabulka imperativ – negativní forma (rozklikněte celý obrázek)
Procvičení
Učebnice nám nabízejí texty či aktivity, v nichž se často procvičuje jazyková funkce „jak vyjádřit zákaz“ v různých situacích (rodina, práce, nápisy na ulici, na úřadě…). Považuji tahle cvičení za velmi efektivní a užitečná.
A v další fázi, kdy už si studenti osvojili tvoření negativního imperativu, můžeme spojit více znalostí dohromady.
Cvičení 1
Úkol pro studenty
a) Co znamená piktogram? Použijte negativní imperativ.
(Odpověď: Nekuřte. Nekuřte tady.)
b) Informaci můžeme vyjádřit taky jinou formou. Spojte:
1. Kouření ………. | a) kouřit. |
2. Zákaz ………. | b) zakázáno. |
3. Tady nesmíte ………. | c) neměl |
4. Tady ………. kouřit. (vykání) | d) nemáš |
5. Tady bys ………. kouřit. | e) kouření. |
6. Tady ………. kouřit. (tykání) | f) nemůžete |
c) Piktogram „nekouřit“ je model. Pracujte podle modelu a napište různé formy zákazu pro další piktogramy.
Cvičení 2
Další procvičení imperativu včetně negativního najdete v pracovním listu Volný čas – Běh (B1). Na běhání je totiž potřeba se dobře připravit…
A jak vysvětlujete a procvičujete nepravidelný a negativní imperativ na úrovni A2/B1 vy?
Přečtěte si také:
- Imperativ A2/B1 – 1. část
- Minulý čas (A1)
- Slovesné prefixy (B1)
- Výše jsem zmínila, že gramatiku je vhodné demonstrovat na konkrétní komunikační situaci a textu ke čtení nebo poslechu. Jak to udělat? Jak učit řečové dovednosti tak, aby nám pomohly i s vysvětlením gramatických jevů? To je náplní kurzů Výuka psaní/čtení/poslechu/mluvení v češtině jako cizím jazyce. Přidejte se… Podívejte se, jestli mají vypsané termíny.
10. 10. 2023
Leave a Reply
Want to join the discussion?Feel free to contribute!