Časové výrazy
Máme nový rok, a to si přímo říká o to, abychom na lekci vzali téma čas. Nebudu vás unavovat tím, jak učit hodiny. Na to je v každé učebnici materiálů dost. Ráda bych se zaměřila obecněji na časové výrazy a vyjádření časových okolností a podělila se s vámi o jednu aktivitu, kterou při jejich výuce s oblibou používám.
Jsou to časové osy. Nemám na mysli jen doplňování dat nebo hodin v chronologickém pořadí. Na časových osách procvičujeme časové výrazy nebo pojmenování aktivit či událostí. Lze s nimi pracovat při výkladu, při procvičování, při práci s texty, poslechem.
Jaké časové výrazy by měl student na konkrétní úrovni znát?
Vybírám z popisů jednotlivých úrovní zpracovaných podle Společného evropského referenčního rámce (nejedná se o komplexní přepis všech položek, které popisy obsahují).
- A1: dny, měsíce, roční období, hodiny, části dne, svátky, časové okolnosti (včera, předevčírem, dnes, zítra, pozítří, minulý rok, letos, příští rok, nejdřív – potom – nakonec, brzo – včas – pozdě, nikdy – málokdy – někdy – často – vždycky)…
- A2: k úrovni A1 navíc vyjádření předčasnosti (než/dříve, než, před + I, za + A, po + L, během, současně, zatím/co), frekventovanosti (denně, pravidelně, stále, pořád, ani jednou, …krát za), časovosti děje (začínat, trvat, pokračovat, ne/přestávat, končit), časového horizontu (už, až, teprve)…
- B1: k úrovním A1 a A2 vyjádření hodin ve formě čtvrt, půl, tři čtvrtě, vyjádření přesnosti (přesně, právě, asi, kolem, pozdě), množství času (dávno, krátce, po + A, zanedlouho), perspektivy (na kdy, ze kdy), časového pozadí (dřívější, přitom, při + L, zároveň s + I, v době + G, za + G), odkazů na čas (posledně, minule, tehdy, tenkrát, dávno, právě, zrovna, už), fází (nastat, dát se do + G, pustit se do + G, od té doby, co, vydržet, dál, ještě, trvale, přerušit, být po + L, být za + I, mít za sebou, závěrečný), frekvence (furt, obyčejně)…
- B2: k předcházejícím úrovním vyjádření doby vymezené ke splnění (termín, lhůta), přesnosti (právě, dochvilný), přibližnosti (k + D), blíže neurčené doby (kdykoli, v kteroukoli dobu), množství času (celou věčnost, nekonečnou dobu, krátce, dočasně, přechodně), perspektivy (ze kdy, nastálo, nafurt, s tím, jak, minulost – přítomnost – budoucnost, právě, zrovna), fází (etapy, nastat, pustit se do)…
Časové výrazy v časových osách
V prezenční lekci je to snadné – stačí tabule (nebo papír) a studenti můžou zapisovat, všichni vidíme, korigujeme atd. Ale co v online lekcích? Netřeba se bát, existují různé způsoby, jak časovou osu vytvořit a používat společně se studentem nebo se skupinou studentů.
Časové osy v online lekcích
Vezměme to od toho nejjednoduššího.
Google sdílená prezentace (případně Google dokument)
Osobně doporučuji spíš prezentaci, ve sdíleném režimu se s ní pracuje jednodušeji a pohodlněji.
Časovou osu zde vytvoříte velmi snadno. Z horního menu vyberete nejprve „Vložit → Spojnice → Čára“ – tak vyrobíte vodorovnou linku a do ní pak umístíte stejným způsobem svislé čárky. Poté v menu vyberte „Vložit → Textové pole“ a vložte texty a prázdná okénka k doplňování. Zapíšete, co potřebujete, a nastavíte sdílení prezentace. V tom je kouzlo Google materiálů – můžeme je online sdílet se všemi studenty na lekci a všichni můžou současně do prezentace zapisovat. Stačí studentům poslat link do prezentace.
Nezapomeňte si ze své originální prezentace udělat kopii pro studenty, abyste tu svoji mohli opakovaně používat v dalších lekcích.
Ukázku časové osy v Google prezentaci (A1) si můžete prohlédnout tady. Jediný rozdíl mezi vámi a studenty je v tom, že vy máte jen právo čtenáře, ale studenti mají editační právo a můžou vpisovat do připravených políček.
Learning Apps
Teď něco nepatrně sofistikovanějšího. Velmi jednoduše vytvoříte časovou osu taky v Learning Apps. Používání této aplikace je zdarma (stačí se zaregistrovat) a nabízí spoustu možností, jak vytvořit různá online cvičení. My si vybereme v horním menu Vytvořit aplikaci a z nabízených možností zvolíme Číselná řada. Nabídnou se nám tři ukázky, jak může výsledek vypadat. Pak klikneme na Vytvořit novou aplikaci a je to. Už jen doplňujeme informace, které mají studenti na ose řadit. Jedinou nevýhodou je, že v číselné ose musíme použít čísla, nikoli slova. Ale s tím si lze poradit.
Představte si, že se studenty A2 máte lekci na téma cestování. Chcete jim představit českou cestovatelskou dvojici H+Z. Nejdřív necháme studenty přečíst text.
Pak jim vysvětlíme online úkol – řazení informací na časové ose. A můžou se do toho pustit. Jak? Pošleme jim link na časovou osu a každý student pracuje samostatně. Na konci vpravo dole klikne na modrou ikonu zatržítka a zkontroluje si, jestli pracoval správně. Nebo sdílíme monitor a pracujeme se studenty společně. Diktují nám posloupnost informací a na časové ose je řadíme my.
- Víc tipů na různé aktivity ke čtení nabízím v kurzu pro lektory Výuka čtení v češtině jako cizím jazyce. Podívejte se, jestli je vypsaný termín.
Geniálně 😊
Teď si představte lekci na úrovni B2 – téma je například móda, průmysl, životní prostředí, pracovní vztahy, osobní odpovědnost… Uvidíte sami z videa, jak široce použitelné je. Po shlédnutí videa čeká studenty podobný úkol jako výše uvedené – seřadit chronologicky děj příběhu. V jeho popisu použijeme požadované výrazy vyjadřující časovou posloupnost.
Tentokrát využijeme aplikaci Genially. Graficky vypadá rozhodně nejlíp ze všech představených, je hodně variabilní, ale je také třeba si ji trochu osahat a naučit se s ní pracovat. Můžete využívat její neplacenou nebo placenou verzi. Ukázkovou prezentaci jsem vytvořila v té neplacené. A opět lze pracovat společně v režimu sdílené obrazovky nebo se každý student věnuje úkolu sám nebo ho řeší ve skupinách (v Zoomu pomocí funkce Breakout Rooms).
- Víc tipů na různé aktivity k poslechu nabízím v kurzu pro lektory Výuka poslechu v češtině jako cizím jazyce. Podívejte se, jestli je vypsaný termín.
Tři představené nástroje rozhodně nejsou kompletním výčtem. Časové osy můžete vytvořit i jinde (aplikace WordWall či jiné) anebo časové výrazy procvičit úplně jinak (Quizlet – A1_Čas). Zahrnula jsem je například i do pracovního listu pro úroveň A2 na téma Volný čas: Kolo.
Na závěr bych chtěla připomenout, že časová osa stejně jako jakékoli jiné cvičení či libovolná aktivita má v lekci svoje místo a význam. Lekce má téma, obsahuje nácvik pokud možno všech řečových dovedností (čtení, poslech, psaní, mluvení) a časová osa je jednou z možností, jak je procvičit.
Budu moc ráda, když přidáte své zkušenosti s výukou časových výrazů.
Mohlo by vás také zajímat:
Zajímají vás další tipy do výuky – hry, gramatika, aktuality a další aktivity? Sdílím je také v měsíčníku Rozehrajte lekce češtiny.
Potřebujete se poradit o tom, jak učit nejen časové výrazy? Metodika, plánování lekcí, metody výuky, vysvětlování v lekcích… Individuální řešení vašich lektorských otázek nabízím v konzultacích. Vyberte si z aktuálně nabízených termínů.
16. 1. 2021
Moc Vám děkuji za nápady! Dělám cvičení v Learning Apps&wordwall (např. vybrat podle kontextu, doplnit prepozici, překladová „šibenice“ – aktivity k lekcím 6 a 18 „Kroku za krokem 1“). Používám také text „Můj milý deníčku“ z časopisu AHOJ (č.2/2020-Literatura), dostupný pro kopírování v učitelském manuálu) – je to poslech (viz extra materiály na https://www.casopis-ahoj.cz/blog/) /čtení, mluvení a psaní (deníkový záznam), lze tam vidět a používat různé časové výrazy.