Otázky v češtině (A1)
Studenti, především Neslované, mají často problém vytvořit správně českou otázku. Chybují hlavně ve slovosledu. Je to znalost, kterou si můžou osvojit, pokud ji budeme trénovat od samých začátků výuky. Stačí pochopit pár základních pravidel. Pojďme se na ně podívat.
Otázky v češtině A1
Popíšu, jak postupuji se svými studenty, od jednoduššího ke složitějšímu a s příkladovými větami. Následující přehledy odpovídají postupnému zvládání učiva na úrovni A1 v průběhu času. Není to dogma, ale možnost, jak se studenty pracovat.
Na začátku je vyzývám, aby se maximálně koncentrovali na otázku, kopírovali ji, jak je to jen možné, a pouze měnili slovosled. To pomáhá, dokud se studenti nezačnou v otázkách a odpovědích cítit jistěji a nejsou schopni odpovídat volněji, s větší mírou improvizace.
První pravidlo: Otázka začíná verbem/slovesem
a) Prézens / Přítomný čas

Otázky_A1_prézens
Osobní zájmena na místě subjektu spíše nevyužíváme, pokud je nechceme ve větě zdůraznit.
Procvičení
Doporučuji opakovaně využívat slovesa, která se student postupně učí, jak k otázkám, na něž studenti odpovídají, tak k úkolům typu „Tady je verbum. Děláte otázku pro … (Johna). A … (John) reaguje.“. Mně se hodně osvědčily zalaminované kartičky se slovesy v infinitivu, které využívám v online i offline výuce. Můžu je studentům ukazovat, rozdat jim je, nechat je losovat, třídit, tvořit věty, otázky, seskupovat je tematicky… Podobně můžou pomoct i online aktivity v různých aplikacích (Quizlet…).
b) Préteritum / Minulý čas
V minulém čase vstupuje do hry druhá logická pozice, na níž stojí pomocné sloveso být a případně zvratné se nebo si.

Otázky_A1_préteritum
Procvičení
Ráda využívám aplikace, v nichž je možné skládat slova do správného pořadí. Tady je jeden příklad.
c) Futurum / Budoucí čas
Ve futuru musíme upozornit na pozici pomocného slovesa být v otázce i v odpovědi. Na „první pozici“ se v odpovědi může objevit buď právě pomocné sloveso (budu se dívat na televizi), nebo subjekt (Eva se bude dívat na televizi).

Otázky_A1_futurum
Více o aktivním slovesu v české větě si můžete přečíst tady.
Procvičení
Opět doporučím aplikace nebo do prezenční lekce větu/otázku „rozstříhanou“ na jednotlivá slova.
Druhé pravidlo: Otázka začíná otázkovým slovem
a) Otázka s „kopírováním“ slovesa

Otázky_A1_otázkové slovo
b) Logická změna slovesa

Otázky_A1_změna slovesa
Otázková slova
Shrnutí otázkových slov pro úroveň A1 najdete na následujícím obrázku.
Procvičení
Výše jsem doporučila kartičky se slovesy. A k nim je teď vhodné přidat kartičky s otázkovými slovy. Můžeme je používat buď samostatně, nebo kombinovat se slovesy. Spousta muziky za málo peněz.
Třetí pravidlo: Otázka začíná prepozicí a otázkovým slovem
Tvoření otázek s užitím prepozice patří u Neslovanů k nejobtížněji zvládnutelným. Dobrá zpráva je, že slovesných vazeb s prepozicí a objektem se studenti na úrovni A1 učí jen velmi omezené množství.

Otázky_A1_prepozice a otázkové slovo
Procvičení
Čím komplikovanější věta, tím víc se mi osvědčila názornost, kdy student nejdřív sám skládá slova do věty a vlastnoručně si slovosled „osahá“. Opět buď rozstříhané věty, nebo online cvičení.
Modální slovesa
Tematika přísudku („aktivního slovesa“) se týká i modálních sloves. Můžeme je zařadit pod pravidlo 1 (sloveso na prvním místě), ale musíme se vypořádat se dvěma slovesy ve větě.

Otázky_A1_modální sloveso
Souvětí
Otázka v podobě souvětí patří k tomu, co se studenti na úrovni A1 učí nejprve memorizací (jako frázi): Nevíte, kde je banka? Postupně je můžeme seznamovat se strukturou otázky.

Otázky_A1_souvětí
Přehled samozřejmě nevyčerpává všechny komunikační situace ani všechny možnosti volného slovosledu v češtině. Mým cílem bylo ukázat, jak můžeme postupovat od samých začátků, kdy student češtinu teprve objevuje a potřebuje se o něco opřít. A jak jsem už uvedla, nezapomeňme, že na úrovni A1 učíme studenty zvládat spoustu komunikačních situací pomocí memorizace frází bez gramatiky – v popisu češtiny úrovně A1 se jim věnuje celá jedna kapitola.
Shrnutí
Začátek otázky v češtině:
- sloveso,
- otázkové slovo nebo
- prepozice a otázkové slovo.
Přečtěte si taky:
- Česká slovesa – prézens (A1)
- Minulý čas (A1)
- Futurum a aspekt (A1, A2)
- Více materiálů k úrovni A1 v pracovních listech – samostatně nebo ve výhodném balíčku.
- Začínáte teprve s výukou češtiny a dělá vám ještě problém podívat se na ni očima cizince? Mohl by vám pomoct kurz pro začínající lektory Jak učit cizince česky, v němž dostanete základ toho, co jak vyučující potřebujete znát a jak vlastně češtinu pro cizince uchopit. Podívejte se na nejbližší termín kurzu.
- Potřebujete se poradit o tom, jak učit nejen slovesa? Metodika, plánování lekcí, metody výuky, vysvětlování v lekcích… Individuální řešení vašich lektorských otázek nabízím v konzultacích. Vyberte si z aktuálně nabízených termínů.
- 6. 2025
Zanechat komentář
Chcete se zapojit do diskuze?Neváhejte a přispějte!