Adjektivum vs. adverbium
Jak se máte? – Dobrý. / Jaký byl výlet? – Výlet byl moc dobře. … Znáte tyhle konverzace se studenty? Často se pletou v používání adjektiv a adverbií. Jak na to, aby poznali rozdíl?
Adjektivum vs. adverbium
A1
Gramatiku si student A1 osvojuje především memorizací, přesto už na této úrovni můžeme pracovat se základním principem rozlišení adjektiv a adverbií.
Adjektivum A1
Na úrovni A1 se studenti seznamují především s adjektivy tvrdými, v omezeném množství s měkkými. (V tomto textu nebudeme pracovat s adjektivy přivlastňovacími – otcův, matčin –, od nich se adverbia netvoří.)
Adjektivum rozvíjí jméno. Ve srozumitelné „řeči A1“ můžeme použít vysvětlení adjektiva jako charakteristiky substantiva (člověka nebo věci) – adjektivum říká, jaké je substantivum, jakou charakteristiku má substantivum.
- vysoký mladý student, dobrý zelený čaj (M)
- hezká sympatická žena, nová česká kniha (F)
- velké moderní auto N)
Student by si měl osvojit fakt, že tvrdé adjektivum mění koncovky podle rodu substantiva. Už to mu pomůže při budoucím používání většího spektra adjektiv. A taky při tvoření otázek.
Student memoruje, jak se zeptat na charakteristiku (na adjektivum): jaký?, jaká?, jaké?
- Jaký čaj? – Dobrý a zelený.
- Jaká kniha? – Nová a česká.
- Jaké auto? – Velké a moderní?
A i při agramatickém způsobu výuky můžou studenti registrovat, že adjektiva deklinujeme, tedy že mění koncovky spolu se substantivy (Dám si gulášovou polévku.).
A v neposlední řadě studenti fixují grafickou formu adjektiv, tedy že jsou na konci dlouhá (píšeme čárku).
Adverbium A1
Použití adverbií se na úrovni A1 omezuje na malou množinu slov v konkrétních komunikačních situacích, např. kde, odkud, kam, kudy, kdy, jak dlouho, jak, proč (v otázce nebo v souvětí po vím/nevím), dále trochu, docela, moc/velmi, nahlas, pomalu, pozdě, dlouho, tady, tam, dobře, špatně…
Studenti se je učí „přirozeně“ v komunikačních situacích, např. Jdu nahoru. Mám to moc rád. Mluvte pomalu, prosím. Na příkladech můžeme ukázat, že adverbium se vztahuje ke slovesu – říká, jaké je verbum, jaká je aktivita (dobře to ilustrují latinské názvy verbum – adverbium) a že se nemění (neskloňujeme ani nečasujeme ho). A trénujeme otázky na adverbia: Jak se máš? Kde to je? …
A2
Na úrovni A2 se škála používaných adjektiv i adverbií rozšiřuje. A nově se studenti učí, jak adverbia utvořit.
Adjektivum A2
Je důležité opakovaně připomínat, že adjektiva „sledují“ substantiva a podle jejich rodu a čísla mění koncovky při deklinaci. Na úrovni A2 už si student totiž začíná osvojovat kompletní deklinaci substantiv i adjektiv, tahle informace se mu tedy bude hodit. Přehled adjektiv (i adverbií) odpovídajících úrovni A2 najdeme v popisu Čeština jako cizí jazyk. Úroveň A2.
Adverbium A2
Naopak adverbia neohýbáme, nemění svoji formu. Na úrovni A2 už můžeme s adverbii více pracovat a ukazovat, co vyjadřují:
- čas: zítra, dřív, nikdy, vždycky
- místo: tady, vysoko, blíž, nahoru
- způsob: rychle, anglicky, tiše
- intenzitu: velmi, trochu, moc, dost
- kvalitu nebo okolnosti aktivit nebo příčinu: dobře, špatně, schválně
Adverbia doplňují informaci o slovesu – o aktivitě (je daleko), ale někdy taky o adjektivu (moc dobrý čaj) nebo o jiném adverbiu (skončilo to velmi špatně).
Hodně nápomocné budou otázky, kterými se na adverbium zeptáme:
- čas: Kdy? Odkdy? Dokdy? Jak často? Jak dlouho?
- místo: Kde? Kam? Odkud? Kudy?
- způsob: Jak?
- intenzita: Jak moc? (Do jaké míry?)
- kvalita nebo okolnosti aktivit nebo příčina: Jak? Proč?
Tvoření adverbií
A studentům pomáhá i demonstrace, jak adverbia tvoříme z adjektiv.
Používám zjednodušené schéma, které připomenu, kdykoli se potřebujeme k tématu vrátit.
Změny koncovek doprovází změny otázek.
vysoký muž (jaký muž?) | dal knihu vysoko (kam ji dal?) |
anglická kniha (jaká kniha?) | rozumí anglicky (jak rozumí?) |
tiché místo (jaké místo?) | mluví tiše (jak mluví?) |
Adjektivum vs. adverbium: shrnutí
(„ve studentově řeči“)
ADJEKTIVUM | ADVERBIUM |
---|---|
„Říká, jaké je substantivum“ | Místo, čas, způsob, intenzita, kvalita |
„Říká, jaké je substantivum“ | „Říká, jaké je verbum; jaká je aktivita“ + „někdy říká, jaké je adjektivum nebo adverbium“ |
„Dívá se, jaké je substantivum – rod, číslo, pád“ = mění formu (má deklinaci) | Nemění formu (nemá deklinaci) |
Je vždycky dlouhé na konci! – píšeme čárku | Je vždycky krátké na konci! |
Otázky: jaký? jaká? jaké? | Otázky: jak? kde? kam? odkud? kudy? kdy? kdy? odkdy? dokdy? jak často? jak dlouho? jak moc? proč? |
Učebnice
Tématu adjektiv a adverbií se věnují taky učebnice, například:
- Čeština expres A2/2 – lekce 10, téma Práce a Počítač
- Česky krok za krokem 1 – lekce 14, téma Počasí a Jak vypadáme
- Čeština pro cizince A1–A2 – lekce 9, téma Doktor
- Česky, prosím II – lekce 7, téma Práce
Cvičení A2
A teď hlavně procvičovat. Nabídnu vám koncept stupňování obtížnosti: jeden text (čtení) a k němu několik cvičení na téma adjektiv a adverbií, která budou postupovat od nejjednoduššího k obtížnějším.
Využiju téma cestování, dovolená, plánování. Pracovní list Plánujeme dovolenou je určený pro úroveň A2.
Přečtěte si taky:
Více materiálů k úrovni A1 a A2 v pracovních listech.
Často zdůrazňuji, že gramatika by měla být součástí komunikačního tématu lekce a měla by být ústrojnou (a nikoli dominantní) součástí lekce. Jak to udělat, aby prim hrály řečové dovednosti – čtení, poslech, psaní a mluvení? Inspiraci můžete získat na semináři, kde každou dovednost rozebereme zvlášť a ukážeme si spoustu příkladů a konkrétních textů a jak s nimi pracovat. Podívejte se, jestli mají kurzy vypsaný termín.
Potřebujete se poradit o tom, jak učit nejen slovesa? Metodika, plánování lekcí, metody výuky, vysvětlování v lekcích… Individuální řešení vašich lektorských otázek nabízím v konzultacích. Vyberte si z aktuálně nabízených termínů.
8. 4. 2025
Zanechat komentář
Chcete se zapojit do diskuze?Neváhejte a přispějte!