Adjektivum vs. adverbium

Adjektivum vs. adverbium

Jak se máte? – Dobrý. / Jaký byl výlet? – Výlet byl moc dobře. … Znáte tyhle konverzace se studenty? Často se pletou v používání adjektiv a adverbií. Jak na to, aby poznali rozdíl?

Adjektivum vs. adverbium

A1

Gramatiku si student A1 osvojuje především memorizací, přesto už na této úrovni můžeme pracovat se základním principem rozlišení adjektiv a adverbií.

Adjektivum A1

Na úrovni A1 se studenti seznamují především s adjektivy tvrdými, v omezeném množství s měkkými. (V tomto textu nebudeme pracovat s adjektivy přivlastňovacími – otcův, matčin –, od nich se adverbia netvoří.)

Adjektivum rozvíjí jméno. Ve srozumitelné „řeči A1“ můžeme použít vysvětlení adjektiva jako charakteristiky substantiva (člověka nebo věci) – adjektivum říká, jaké je substantivum, jakou charakteristiku má substantivum.

  • vysoký mladý student, dobrý zelený čaj (M)
  • hezká sympatická žena, nová česká kniha (F)
  • velké moderní auto N)

Student by si měl osvojit fakt, že tvrdé adjektivum mění koncovky podle rodu substantiva. Už to mu pomůže při budoucím používání většího spektra adjektiv. A taky při tvoření otázek.

Student memoruje, jak se zeptat na charakteristiku (na adjektivum): jaký?, jaká?, jaké?

  • Jaký čaj? – Dobrý a zelený.
  • Jaká kniha? – Nová a česká.
  • Jaké auto? – Velké a moderní?

A i při agramatickém způsobu výuky můžou studenti registrovat, že adjektiva deklinujeme, tedy že mění koncovky spolu se substantivy (Dám si gulášovou polévku.).

A v neposlední řadě studenti fixují grafickou formu adjektiv, tedy že jsou na konci dlouhá (píšeme čárku).

Adverbium A1

Použití adverbií se na úrovni A1 omezuje na malou množinu slov v konkrétních komunikačních situacích, např. kde, odkud, kam, kudy, kdy, jak dlouho, jak, proč (v otázce nebo v souvětí po vím/nevím), dále trochu, docela, moc/velmi, nahlas, pomalu, pozdě, dlouho, tady, tam, dobře, špatně…

Studenti se je učí „přirozeně“ v komunikačních situacích, např. Jdu nahoru. Mám to moc rád. Mluvte pomalu, prosím. Na příkladech můžeme ukázat, že adverbium se vztahuje ke slovesu – říká, jaké je verbum, jaká je aktivita (dobře to ilustrují latinské názvy verbum – adverbium) a že se nemění (neskloňujeme ani nečasujeme ho). A trénujeme otázky na adverbia: Jak se máš? Kde to je? …

A2

Na úrovni A2 se škála používaných adjektiv i adverbií rozšiřuje. A nově se studenti učí, jak adverbia utvořit.

Adjektivum A2

Je důležité opakovaně připomínat, že adjektiva „sledují“ substantiva a podle jejich rodu a čísla mění koncovky při deklinaci. Na úrovni A2 už si student totiž začíná osvojovat kompletní deklinaci substantiv i adjektiv, tahle informace se mu tedy bude hodit. Přehled adjektiv (i adverbií) odpovídajících úrovni A2 najdeme v popisu Čeština jako cizí jazyk. Úroveň A2.

Adverbium A2

Naopak adverbia neohýbáme, nemění svoji formu. Na úrovni A2 už můžeme s adverbii více pracovat a ukazovat, co vyjadřují:

  • čas: zítra, dřív, nikdy, vždycky
  • místo: tady, vysoko, blíž, nahoru
  • způsob: rychle, anglicky, tiše
  • intenzitu: velmi, trochu, moc, dost
  • kvalitu nebo okolnosti aktivit nebo příčinu: dobře, špatně, schválně

Adverbia doplňují informaci o slovesu – o aktivitě (je daleko), ale někdy taky o adjektivu (moc dobrý čaj) nebo o jiném adverbiu (skončilo to velmi špatně).

Hodně nápomocné budou otázky, kterými se na adverbium zeptáme:

  • čas: Kdy? Odkdy? Dokdy? Jak často? Jak dlouho?
  • místo:  Kde? Kam? Odkud? Kudy?
  • způsob: Jak?
  • intenzita: Jak moc? (Do jaké míry?)
  • kvalita nebo okolnosti aktivit nebo příčina: Jak? Proč?

Tvoření adverbií

A studentům pomáhá i demonstrace, jak adverbia tvoříme z adjektiv.

Používám zjednodušené schéma, které připomenu, kdykoli se potřebujeme k tématu vrátit.

 

Změny koncovek doprovází změny otázek.

 

Adjektivum vs. adverbium: shrnutí

(„ve studentově řeči“)

ADJEKTIVUM ADVERBIUM
„Říká, jaké je substantivum“Místo, čas, způsob, intenzita, kvalita
„Říká, jaké je substantivum“„Říká, jaké je verbum; jaká je aktivita“ + „někdy říká, jaké je adjektivum nebo adverbium“
„Dívá se, jaké je substantivum – rod, číslo, pád“ = mění formu (má deklinaci)Nemění formu (nemá deklinaci)
Je vždycky dlouhé na konci! – píšeme čárkuJe vždycky krátké na konci!
Otázky: jaký? jaká? jaké? Otázky: jak? kde? kam? odkud? kudy? kdy? kdy? odkdy? dokdy? jak často? jak dlouho? jak moc? proč?

 

Učebnice

Tématu adjektiv a adverbií se věnují taky učebnice, například:

  • Čeština expres A2/2 – lekce 10, téma Práce a Počítač
  • Česky krok za krokem 1 – lekce 14, téma Počasí a Jak vypadáme
  • Čeština pro cizince A1–A2 – lekce 9, téma Doktor
  • Česky, prosím II – lekce 7, téma Práce

 

Cvičení A2

A teď hlavně procvičovat. Nabídnu vám koncept stupňování obtížnosti: jeden text (čtení) a k němu několik cvičení na téma adjektiv a adverbií, která budou postupovat od nejjednoduššího k obtížnějším.

Využiju téma cestování, dovolená, plánování. Pracovní list Plánujeme dovolenou je určený pro úroveň A2.

 

Přečtěte si taky:

Více materiálů k úrovni A1 a A2 v pracovních listech.

Často zdůrazňuji, že gramatika by měla být součástí komunikačního tématu lekce a měla by být ústrojnou (a nikoli dominantní) součástí lekce. Jak to udělat, aby prim hrály řečové dovednosti – čtení, poslech, psaní a mluvení? Inspiraci můžete získat na semináři, kde každou dovednost rozebereme zvlášť a ukážeme si spoustu příkladů a konkrétních textů a jak s nimi pracovat. Podívejte se, jestli mají kurzy vypsaný termín.

Potřebujete se poradit o tom, jak učit nejen slovesa? Metodika, plánování lekcí, metody výuky, vysvětlování v lekcích… Individuální řešení vašich lektorských otázek nabízím v konzultacích. Vyberte si z aktuálně nabízených termínů.

8. 4. 2025

0 replies

Zanechat komentář

Chcete se zapojit do diskuze?
Neváhejte a přispějte!

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *