Slovesa -nout a -jmout 2
V češtině existuje menší skupina sloves, která v infinitivu končí na -nout nebo -jmout. Studenti mají pravidelně problém s jejich konjugací. Podívejme se, jak s nimi pracovat na jednotlivých úrovních. Tentokrát se zaměříme na B1.
Slovesa -nout a -jmout
Z 1. části tohoto článku už víme, se kterými slovesy -nout a -jmout pracuje Společný evropský referenční rámec pro jazyky a popisy jednotlivých úrovní v češtině A1–B2 (referenční úrovně pro češtinu jako cizí jazyk) a máme k dispozici můj přehled vybraných sloves -nout a -jmout podle úrovní.
A také víme, jak pracovat s těmito slovesy na úrovni A1 a A2.
Slovesa -nout, -jmout B1
Na úrovni B1 se počet sloves -nout, -jmout významně rozšiřuje. Kromě toho, co už studenti umí z nižších úrovní, se naučí vytvořit pasivum.
Rámec
Popis češtiny úrovně B1 uvádí k této problematice následující:
- vzor TISKNOUT:
minulý čas: tiskl / tisknul (běžný mluvený jazyk – spisovný) + nespisovná varianta: tisk | Přidejme informaci z Internetové jazykové příručky ÚJČ AV ČR: v mužském rodě je forma -nu- jednodušší na výslovnost: tisknul. V ženském a středním rodě a plurálu problém výslovnosti odpadá a jsou obvykle bez přípony -nu-: tiskla, tisklo, tiskli. | podobně vytáhnout, dotáhnout, zasáhnout, zdvihnout, rozhodnout |
pasivum: tištěn, vytažen, dotažen, zasažen, zdvižen, rozhodnut |
- vzor MINOUT (nebo praktičtěji USNOUT):
minulý čas: minul, usnul, hnul (se), pohnul (se) |
- slovesa -POMENOUT:
minulý čas: -pomněl/-pomenul | zapomenout, vzpomenout si, připomenout | |
pasivum: -pomenut | ||
- sloveso ZAČÍT:
minulý čas: začal | ||
futurum: začnou | ||
imperativ: začněte | ||
pasivum: začat |
- slovesa -PNOUT:
minulý čas: vy/zapnul / vy/zapjal | V Internetové jazykové příručce jsou tvary za/vypjal označeny za knižní. | vypnout, zapnout |
pasivum: vy/zapnut / vy/zapjat | V Internetové jazykové příručce jsou tvary za/vypjat označeny za knižní. |
- slovesa -ME:
minulý čas: přijal/přiňal, vzal | přijmout, vzít | |
futurum: přijme, vezme | ||
imperativ: přijmi, přijměte, vezmi, vezměte | ||
pasivum: přijat/přiňat, vzat | V Internetové jazykové příručce už tvary přiňat či přiňat jsou označeny za knižní a ustupující. |
Schémata a pomůcky
Je zjevné, že jazyk se v této oblasti vyvíjí a my to můžeme sledovat „v přímém přenosu“. Abychom nezavalili studenty množstvím pravidel a výjimek z nich, je dobré vybavit je schématem.
A teď jedna skvělá zpráva. Kolegyně Jitka Křížková mě po vydání posledního měsíčníku oslovila a poslala mi pomůcku, kterou vyrobila pro své studenty právě ke komplikované konjugaci sloves -nout a -jmout. Dala si práci, v Internetové jazykové příručce dohledala kodifikované tvary těchto verb a zpracovala je do přehledné tabulky. A souhlasila, že ji s vámi můžu prostřednictvím newsletteru sdílet (list B1_deklinace). Zatím vybírám slovesa úrovně B1 a už se těšte na další měsíčník, kde vám zpřístupníme tabulku celou. Jitko, moc děkujeme!
Učebnice
Podívejme se ještě do učebnic. Slovesa -nout, -jmout jsou zahrnuta v následujících:
- Čeština pro cizince B1: lekce 1 – Seznamování a národnosti (futurum) a lekce 10 – Média (pasivum)
- Česky krok za krokem 2: slovesa -nout/-jmout jsou v učebnici průběžně uváděna v různých tématech + lekce 19 – Česká historie (pasivum).
- Česky, prosím III: slovesa -nout/-jmout jsou v učebnici průběžně uváděna v různých tématech + lekce 4 – Jak jste se seznámili? (minulý čas a futurum) + lekce 7 – Hlášení a nápisy (pasivum).
Tato kategorie sloves se tedy ani na úrovni B1 neučí samostatně, ale je součástí komunikačních situací. K nim jsou vybrána potřebná verba a ukáže se na nich jejich konjugace, resp. tvorba pasiva. Studenti se ji učí převážně memorizací, snaží se zapamatovat si jejich správnou formu a použít ji adekvátně v konkrétní situaci.
Cvičení B1
A procvičit je můžeme třeba v mluvních aktivitách typu otázky – odpovědi. Cílem je, aby student odpovídal celou větou a v odpovědi maximálně kopíroval otázku, protože v ní uslyší správnou formu minulého času slovesa. Tím ji fixuje a snáze si ji zapamatuje. V závěrečné části cvičení zkouší v několika odpovědích vytvářet správnou formu sloves sám. Nejde o to, abychom zařazovali samostatně toto gramatické téma do lekce, ale když narazíme na konjugaci těchto sloves v konkrétní komunikační situaci, může podobné cvičení posloužit jako podpůrné/drilové k memorizaci správných tvarů sloves. Současně jím trénujeme mluvení, poslech a strategii odpovídat na otázky celou větou.
Cvičení 1
Otázky a odpovědi s vizuální oporou (student vidí otázku a naznačenou odpověď na tabuli, kartičce, v online aplikaci)
Příklad:
Kdo tady minulou lekci zapomenul učebnici? – Honza
Učebnici tady minulou lekci zapomenul Honza. / Minulou lekci tady zapomenul učebnici Honza .
- Kam jste si sedli, když jste přišli do třídy? – doprava dozadu
- Vyzvedl jsi v čistírně tu bundu? – ne
- Kdo dosáhnul minulý rok zkoušky A2? – Petr a Alena
- O kolik stupňů klesla teplota během noci? – 5
- Na koho jste si vzpomněla? – babička
- Proč čekáme? – děti – neobléknout se
- Viděli jsme vás, jak sedíte na lavičce. – odpočinout si
- Proč jsi nevypila tu kávu? – vychladnout / vystydnout
- Proč se zlobíte? – nestihnout autobus
Cvičení 2
Otázky a odpovědi na základě poslechu
Přečtěte si taky:
- Pasivum deskriptivní
- Pasivum reflexivní
- Slovesa s prepozicí a lokálem
- Lekce není jen gramatika, ale stojí na jiných pilířích. V textu jsem zmínila poslech. Jak s poslechem pracovat efektivně, kde hledat vhodné poslechové materiály a jak využívat samotné studenty při jejich vytváření vám ukážu na semináři Jak učit poslech v češtině pro cizince. Podívejte se, jestli má vypsaný termín.
- Více materiálů k úrovni B1 v pracovních listech.
Potřebujete se poradit o tom, jak učit nejen slovesa? Metodika, plánování lekcí, metody výuky, vysvětlování v lekcích… Individuální řešení vašich lektorských otázek nabízím v konzultacích. Vyberte si z aktuálně nabízených termínů.
17. 2. 2025
Zanechat komentář
Chcete se zapojit do diskuze?Neváhejte a přispějte!