Jak učit slovesa -nout a -jmout

Slovesa -nout a -jmout 2

V češtině existuje menší skupina sloves, která v infinitivu končí na -nout nebo -jmout. Studenti mají pravidelně problém s jejich konjugací. Podívejme se, jak s nimi pracovat na jednotlivých úrovních. Tentokrát se zaměříme na B1.

Slovesa -nout a -jmout

Z 1. části tohoto článku  už víme, se kterými slovesy -nout a -jmout pracuje Společný evropský referenční rámec pro jazyky  a popisy jednotlivých úrovní v češtině A1–B2 (referenční úrovně pro češtinu jako cizí jazyk)   a máme k dispozici můj přehled vybraných sloves -nout a -jmout podle úrovní.

A také víme, jak pracovat s těmito slovesy na úrovni A1 a A2.

Slovesa -nout, -jmout B1

Na úrovni B1 se počet sloves -nout, -jmout významně rozšiřuje. Kromě toho, co už studenti umí z nižších úrovní, se naučí vytvořit pasivum.

Rámec

Popis češtiny úrovně B1 uvádí k této problematice následující:

  • vzor TISKNOUT:
minulý čas: tiskl / tisknul (běžný mluvený jazyk – spisovný) + nespisovná varianta: tisk Přidejme informaci z Internetové jazykové příručky ÚJČ AV ČR: v mužském rodě je forma -nu- jednodušší na výslovnost: tisknul. V ženském a středním rodě a plurálu problém výslovnosti odpadá a jsou obvykle bez přípony -nu-: tiskla, tisklo, tiskli.podobně vytáhnout, dotáhnout, zasáhnout, zdvihnout, rozhodnout
pasivum: tištěn, vytažen, dotažen, zasažen, zdvižen, rozhodnut
  • vzor MINOUT (nebo praktičtěji USNOUT):
minulý čas: minul, usnul, hnul (se), pohnul (se)
  • slovesa -POMENOUT:
minulý čas: -pomněl/-pomenul zapomenout, vzpomenout si, připomenout
pasivum: -pomenut

 

  • sloveso ZAČÍT:
minulý čas: začal
futurum: začnou
imperativ: začněte
pasivum: začat
  • slovesa -PNOUT:
minulý čas: vy/zapnul / vy/zapjalV Internetové jazykové příručce jsou tvary za/vypjal označeny za knižní.vypnout, zapnout
pasivum: vy/zapnut / vy/zapjat V Internetové jazykové příručce jsou tvary za/vypjat označeny za knižní.
  • slovesa -ME:

 

Schémata a pomůcky

Je zjevné, že jazyk se v této oblasti vyvíjí a my to můžeme sledovat „v přímém přenosu“. Abychom nezavalili studenty množstvím pravidel a výjimek z nich, je dobré vybavit je schématem.

A teď jedna skvělá zpráva. Kolegyně Jitka Křížková mě po vydání posledního měsíčníku oslovila a poslala mi pomůcku, kterou vyrobila pro své studenty právě ke komplikované konjugaci sloves -nout a -jmout. Dala si práci, v Internetové jazykové příručce dohledala kodifikované tvary těchto verb a zpracovala je do přehledné tabulky. A souhlasila, že ji s vámi můžu prostřednictvím newsletteru sdílet (list B1_deklinace). Zatím vybírám slovesa úrovně B1 a už se těšte na další měsíčník, kde vám zpřístupníme tabulku celou. Jitko, moc děkujeme!

 

Učebnice

Podívejme se ještě do učebnic. Slovesa -nout, -jmout jsou zahrnuta v následujících:

  • Čeština pro cizince B1: lekce 1 – Seznamování a národnosti (futurum) a lekce 10 – Média (pasivum)
  • Česky krok za krokem 2: slovesa -nout/-jmout jsou v učebnici průběžně uváděna v různých tématech + lekce 19 – Česká historie (pasivum).
  • Česky, prosím III: slovesa -nout/-jmout jsou v učebnici průběžně uváděna v různých tématech + lekce 4 – Jak jste se seznámili? (minulý čas a futurum) + lekce 7 – Hlášení a nápisy (pasivum).

Tato kategorie sloves se tedy ani na úrovni B1 neučí samostatně, ale je součástí komunikačních situací. K nim jsou vybrána potřebná verba a ukáže se na nich jejich konjugace, resp. tvorba pasiva. Studenti se ji učí převážně memorizací, snaží se zapamatovat si jejich správnou formu a použít ji adekvátně v konkrétní situaci.

Cvičení B1

A procvičit je můžeme třeba v mluvních aktivitách typu otázky – odpovědi. Cílem je, aby student odpovídal celou větou a v odpovědi maximálně kopíroval otázku, protože v ní uslyší správnou formu minulého času slovesa. Tím ji fixuje a snáze si ji zapamatuje. V závěrečné části cvičení zkouší v několika odpovědích vytvářet správnou formu sloves sám. Nejde o to, abychom zařazovali samostatně toto gramatické téma do lekce, ale když narazíme na konjugaci těchto sloves v konkrétní komunikační situaci, může podobné cvičení posloužit jako podpůrné/drilové k memorizaci správných tvarů sloves. Současně jím trénujeme mluvení, poslech a strategii odpovídat na otázky celou větou.

Cvičení 1

Otázky a odpovědi s vizuální oporou (student vidí otázku a naznačenou odpověď na tabuli, kartičce, v online aplikaci)

Příklad:

Kdo tady minulou lekci zapomenul učebnici? – Honza

Učebnici tady minulou lekci zapomenul Honza. / Minulou lekci tady zapomenul učebnici Honza .

  • Kam jste si sedli, když jste přišli do třídy? – doprava dozadu
  • Vyzvedl jsi v čistírně tu bundu? – ne
  • Kdo dosáhnul minulý rok zkoušky A2? – Petr a Alena
  • O kolik stupňů klesla teplota během noci? – 5
  • Na koho jste si vzpomněla? – babička
  • Proč čekáme? – děti – neobléknout se
  • Viděli jsme vás, jak sedíte na lavičce. – odpočinout si
  • Proč jsi nevypila tu kávu? – vychladnout / vystydnout
  • Proč se zlobíte?  – nestihnout autobus

Cvičení 2

Otázky a odpovědi na základě poslechu

Přečtěte si taky:

Potřebujete se poradit o tom, jak učit nejen slovesa? Metodika, plánování lekcí, metody výuky, vysvětlování v lekcích… Individuální řešení vašich lektorských otázek nabízím v konzultacích. Vyberte si z aktuálně nabízených termínů.

17. 2. 2025

 

0 replies

Zanechat komentář

Chcete se zapojit do diskuze?
Neváhejte a přispějte!

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *