Dnes zase něco pro pokročilé. Jak vysvětlit studentům rozdíl mezi adjektivy lepicí a lepící a hlavně jak je naučit taková adjektiva správně tvořit a používat?
Tohle téma si objednala jedna studentka úrovně B2, protože se s adjektivy končícími na -cí setkala v jakémsi textu a byla zmatená. Sama měla do té doby pocit, že existuje vždycky jen jedna varianta, a nebyla si jistá, jestli krátká, nebo dlouhá.
Adjektiva -cí
Rozlišujeme dva druhy adjektiv, která končí na cí.
Dějová adjektiva -cí
Dějová (aktivní) adjektiva označují činnost.
Tvoří se od 3. osoby plurálu přítomného času nedokonavých sloves – k tomuto tvaru jen přidáme -cí:
Příklad:
- pomáhat – oni pomáhají → adjektivum: pomáhající člověk
- nést – oni nesou → číšník nesoucí pivo ke stolu
Nahrazují vedlejší větu vztažnou. Příklad: Nemůžeš nastupovat do vlaku, který jede. → Nemůžeš nastupovat do jedoucího vlaku.
Dál můžeme nechat studenty tvořit dějová adjektiva od různých sloves (kreslit, číst, vařit…), použít je ve větách nebo nahrazovat adjektiva vedlejšími větami vztažnými a naopak (Rád pozoroval děti hrající si v parku.)
Účelová adjektiva -cí
Účelová adjektiva vyjadřují účel věci (např. k čemu ji používáme…).
Tvoří se od -l formy, většinou od nedokonavých sloves. Odebereme koncové -l a nahradíme ho -cí.
Příklad:
- lepit – on lepil → adjektivum: lepicí
- psát – on psal → psací
Studenti v rámci tréninku tvoří účelová adjektiva od sloves (prát, čistit…) nebo podle definice (papír, do kterého balíme dárek…) a sami můžou takové definice vymýšlet.
A protože teď už studenti umí vytvořit oba typy adjektiv, můžeme procvičovat výběr správné varianty ve škále cvičení. Nabízím vám například hledání párů nebo klasickou doplňovačku. A nezapomeňme se studenty trénovat taky zápis diakritických znamének, v našem případě čárky – pomůže v tom například spousta cvičení (včetně úrovní B2 a C) v e-knize Česká diakritika.
Chcete detailnější vysvětlení? Zkuste třeba článek Je pes vodicí, nebo vodící? z časopisu Živa (2/2020).
A dál?
Hledáte víc inspirace do lekcí pro studenty úrovně B2? Zkuste tematické pracovní listy s procvičením všech řečových aktivit a odkazy na další online aktivity.
Pro studenty C1 už si obvykle vytvářím vlastní materiály podle toho, co student potřebuje procvičovat nebo o jaké téma si řekne. Pracuji hodně s aut1entickými materiály a k jejich zpracování používám program Canva. Ale pozor: je třeba dávat pozor na autorský zákon, jehož novela platí od ledna 2023 a dost ovlivnila práci nás lektorů, kteří učíme hodně online. Pokud se chcete seznámit s tím, co a jak může do lekcí vzít, a taky se naučit pracovat s Canvou a vytvářet hezké materiály, zvu vás na kurz Pracovní listy legálně a hezky. Podívejte se, jestli má vypsaný termín.
Mohlo by vás také zajímat:
- Krátká slovesa a střídání délky. Jak vysvětlit studentům, že minulý čas slovesa pít je pil, ale slovesa stát je stál.
- Ach, vokativ! Také vaši studenti stále bojují s vokativem?
- Už odebíráte elektronický měsíčník pro lektory Rozehrajte lekce češtiny?
A jaké zajímavé gramatické situace řešíte s pokročilými studenty vy?
23. 2. 2021
Leave a Reply
Want to join the discussion?Feel free to contribute!