Trénink adjektiv -cí

Dnes zase něco pro pokročilé. Jak vysvětlit studentům rozdíl mezi adjektivy lepicí a lepící a hlavně jak je naučit taková adjektiva správně tvořit a používat?

Tohle téma si objednala jedna studentka úrovně B2, protože se s adjektivy končícími na -cí setkala v jakémsi textu a byla zmatená. Sama měla do té doby pocit, že existuje vždycky jen jedna varianta, a nebyla si jistá, jestli krátká, nebo dlouhá.

Adjektiva -cí

Rozlišujeme dva druhy adjektiv, která končí na cí.

Dějová adjektiva -cí

Dějová (aktivní) adjektiva označují činnost.

Tvoří se od 3. osoby plurálu přítomného času nedokonavých sloves – k tomuto tvaru jen přidáme -cí:

Příklad:

  • pomáhat – oni pomáhají → adjektivum: pomáhající člověk
  • nést          – oni nesou       →                        číšník nesoucí pivo ke stolu

Nahrazují vedlejší větu vztažnou. Příklad: Nemůžeš nastupovat do vlaku, který jede.  → Nemůžeš nastupovat do jedoucího vlaku.

Dál můžeme nechat studenty tvořit dějová adjektiva od různých sloves (kreslit, číst, vařit…), použít je ve větách nebo nahrazovat adjektiva vedlejšími větami vztažnými a naopak (Rád pozoroval děti hrající si v parku.)

 

Účelová adjektiva -cí

Účelová adjektiva vyjadřují účel věci (např. k čemu ji používáme…).

Tvoří se od -l formy, většinou od nedokonavých sloves. Odebereme koncové -l a nahradíme ho -cí.

Příklad:

  • lepit – on lepil → adjektivum: lepicí
  • psát – on psal  →                        psací

Studenti v rámci tréninku tvoří účelová adjektiva od sloves (prát, čistit…) nebo podle definice (papír, do kterého balíme dárek…) a sami můžou takové definice vymýšlet.

A protože teď už studenti umí vytvořit oba typy adjektiv, můžeme procvičovat výběr správné varianty ve škále cvičení. Nabízím vám například hledání párů nebo klasickou doplňovačku. A nezapomeňme se studenty trénovat taky zápis diakritických znamének, v našem případě čárky – pomůže v tom například spousta cvičení (včetně úrovní B2 a C) v e-knize Česká diakritika.

Chcete detailnější vysvětlení? Zkuste třeba článek Je pes vodicí, nebo vodící? z časopisu Živa (2/2020).

A dál?

Hledáte víc inspirace do lekcí pro studenty úrovně B2? Zkuste tematické pracovní listy s procvičením všech řečových aktivit a odkazy na další online aktivity.

Pro studenty C1 už si obvykle vytvářím vlastní materiály podle toho, co student potřebuje procvičovat nebo o jaké téma si řekne. Pracuji hodně s aut1entickými materiály a k jejich zpracování používám program Canva. Ale pozor: je třeba dávat pozor na autorský zákon, jehož novela platí od ledna 2023 a dost ovlivnila práci nás lektorů, kteří učíme hodně online. Pokud se chcete seznámit s tím, co a jak může do lekcí vzít, a taky se naučit pracovat s Canvou a vytvářet hezké materiály, zvu vás na kurz Pracovní listy legálně a hezky. Podívejte se, jestli má vypsaný termín.

Mohlo by vás také zajímat:

 

A jaké zajímavé gramatické situace řešíte s pokročilými studenty vy?

23. 2. 2021

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *