Ukazovací zájmena (B1)

Tě kalhoty se mi líbí. Dám si ten pivo. Půjdu tam s tým kolegou. Mám doma taku skříň … Ukazovací zájmena potřetí – úroveň B1.

Ukazovací (demonstrativní) zájmena

Z minulých článků (Ukazovací zájmena A1 a Ukazovací zájmena A2) už víme, že Společný evropský referenční rámec, resp. popisy jednotlivých úrovní češtiny nás celkem bezpečně vedou tím, co by měl student umět na konkrétní úrovni, tedy i problematikou ukazovacích zájmen.

Ukazovací zájmena B1

Rámec

Popis úrovně B1 nejdřív zmiňuje funkci ukazovacích zájmen – chovají se jako adjektiva, ale nepojmenovávají osoby, věci a vlastnosti, jen je označují a odkazují na situaci a kontext nebo odkazují na výrazy použité v textu. Jsou rodová – mají pro jednotlivé rody různé tvary. Vedle toho zájmeno to může mít také substantivní použití, pokud označuje neosobu (Dej mi to. O tom nic nevím.)

Dále popis vysvětluje způsob použití různých tvarů ukazovacích zájmen.

  • Začíná základní řadou ten, ta, to.
  • Na ni navazuje odkazování na skutečnosti mluvčímu relativně blízké pomocí zájmen tenhle, tahle, tohle nebo jejich knižním ekvivalentem tento, tyto, toto.
  • K odkazování na skutečnosti od mluvčího relativně vzdálené používáme řadu zájmen tamten, tamta, tamto.
  • A na konec zájmeno takový odkazuje na vlastnosti, na adjektiva.

Následuje deklinační schéma základní řady ten, ta, to v singuláru a plurálu (schémata viz článek Ukazovací zájmena A2). Nově popis upozorňuje na deklinaci v instrumentálu plurálu: u substantiv, která mají v 7. pádě koncovku -ma, ji přebírá i zájmeno (těma očima, těmahle rukama…).

A popis zmiňuje i nespisovné varianty v deklinaci – např. Mluvím o tý holce. Ty studenti přišli včas. Ty auta se mi líbí. S těma studentama (studentkama, tvrzeníma…) nesouhlasím. (Tady jen poznamenám, že Rámec pracuje s nespisovnými formami jazyka až od úrovně B2. A pro naše studenty je důležité ovládnout především spisovnou, tedy „bezpečnou“ češtinu.)

V popisu B1 najdeme taky spoustu příkladových vět s použitím ukazovacích zájmen s ohledem na konkrétní jazykové funkce. Například povzbuzení (Do toho!), zamítnutí (Jsem proti tomu, aby…), srovnání (Zítra nebude takové počasí jako dneska), superlativ (Koupil tu nejdražší květinu, kterou měli.) atd. Doporučuji projít si popis a inspirovat se do výuky.

Nejrozsáhlejší část týkající se ukazovacích zájmen tvoří v popisu vyjádření jazykových funkcí identifikace a vyjadřování postojů. A tu jsem si vybrala pro ukázkové cvičení níže.

Učebnice

Ukazovací zájmena najdeme například v těchto vybraných učebnicích B1:

  • Česky krok za krokem 2: lekce 18 – Móda a oblečení
  • Čeština pro cizince B1: ukazovací zájmena jsou součástí kompletního opakování deklinace v singuláru i plurálu ve cvičebnici
  • Česky, prosím III: lekce 7 – Kam mám jet? Součástí setu učebnice + cvičebnice je také přehled gramatiky s kompletním přehledem deklinace ukazovacích zájmen
  • Czech it UP B1: ukazovací zájmena jsou součástí výkladu jednotlivých pádů v plurálu.

Cvičení

Často připravuji studenty ke zkouškám. Na úrovni B1 nacvičujeme dialog – domluvu s partnerem. K tomu je třeba umět reagovat pozitivně či negativně na partnerovy promluvy. A k tomu se hodí ukazovací zájmena.

Příklad 1 – Jdeme do kina

(Příklad je převzat z modelové varianty CCE-B1 Certifikovaná zkouška z češtiny pro cizince , úroveň B1, 10. 11. 2025)

Instrukce: Vy a kolega/kolegyně z práce chcete jít po práci do kina. Musíte společně naplánovat: Jaký film? Kdy? Kam? Kdo zařídí vstupenky? Co potom?

Nechceš jít do kina?
To je skvělý nápad, děkuju za pozvání. A na jaký film?
Co kdybychom si vybrali …?
Promiň, ale ten ne, nemám rád/a … Co třeba …?
Dobře. Máš oblíbené kino? Já často chodím do …
Ano! Klubové kino, to je moje! … je moc pěkné, malé, mají tam pohodlné sedačky. Můžu koupit vstupenky online.
Víš, tohle raději ne. Koupíme je na místě, jo? Mám špatnou zkušenost – koupil/a jsem několikrát lístky předem, a pak jsem nemohl/a na tu akci jít a byl problém je vrátit. Nevadí ti to?
Ne, to je v pořádku. A kdy tedy půjdeme? Navrhuju … Co ty na to?
To bohužel nejde, v … mám/musím …
To je škoda, ale určitě najdeme jiný termín. Máš čas …?
Výborně, to se mi hodí. A v kině je taky bar a mají tam otevřeno až do půlnoci. Nedáme si pak něco k pití? Můžeme si víc popovídat, v práci nikdy nemáme čas.
To bude fajn. Takže se sejdeme … v … u kina … Už se těším na film i na naše povídání.
Já taky.

 

Příklad 2 – Plánujeme víkend

Vy a kolegyně/kolega z práce chcete strávit společný víkend. Domluvte se: Co budete dělat? Kdy? Kam půjdete/pojedete? Kolik korun chcete za víkend zaplatit?

Nechtěl/a bys něco podniknout o víkendu? Mám volno a nechci být doma.
To jsem rád/a, že to říkáš. Já taky nemám žádný plán na víkend. Co třeba jít na masáž, pak na dobrou večeři a večer někam do klubu – poslechnout si muziku a zatancovat si?
Masáž a večeře jsou výborný nápad. Ale tancovat? To ne, to nechci, nebaví mě to. Ale můžeme vybrat nějaký koncert – takový, aby se líbil tobě i mně. Jsi pro? Jakou muziku máš rád/a?
Souhlasím. Rád/a poslouchám …
To je skvělé, já taky. Podívám se na program na internetu a pošlu ti zprávu. A znám moc dobrý masážní salon v centru, můžu nás tam objednat. V sobotu v 15 hodin – co ty na to?
Jsem pro. Restauraci pak vybereme podle toho, na co budeme mít chuť. A lístky na koncert budeme mít koupené online. Kolik to bude asi stát?
Masáž stojí 1 000 korun, večeře asi 500 a koncert 800–1 200. Takže dohromady 2 300 až 2 700 korun. To je dost peněz, takže v neděli navrhuju výlet a svačinu s sebou.
To je ono! Souhlasím s výletem. Rád/a chodím do Prokopského údolí. Znáš to tam?
Neznám a rád/a se tam podívám. Jak se tam dostaneme?
Sejdeme se u stanice metra Radlická. Hodí se ti to v 10?
To je perfektní. Takže v sobotu ve 3 jdeme na masáž do centra, pak na večeři a potom na koncert. Sobotu zařídím já a počítám s tím, že to bude stát asi 2 300–2 700 Kč.
A neděli zorganizuju já a v 10 se potkáme u metra Radlická. Těším se.
Já taky.

 

Podobných situací můžeme nejen při přípravě na zkoušku, ale i v běžných lekcích vymyslet spoustu. Za důležité považuji nabídnout studentům nejdřív „komunikační repertoár“ návrhů a reakcí. V příkladech vidíte jen některé ukázky, další možnosti nabízí zmíněný popis úrovně B1. A pak už stačí obměňovat témata.

 

Přečtěte si taky:

11. 11. 2025

0 replies

Zanechat komentář

Chcete se zapojit do diskuze?
Neváhejte a přispějte!

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *