Slovesa -nout a -jmout 3

V češtině existuje menší skupina sloves, která v infinitivu končí na -nout nebo -jmout. Studenti mají pravidelně problém s jejich konjugací. V poslední části miniseriálu se zaměříme na úroveň B2/C1.

Slovesa -nout a -jmout obecně

Z 1. části tohoto článku  už víme, se kterými slovesy -nout a -jmout pracuje Společný evropský referenční rámec pro jazyky a popisy jednotlivých úrovní v češtině A1–B2 (referenční úrovně pro češtinu jako cizí jazyk).

2. části článku jsme se slovesům věnovali úrovni B1. Víme, jak se rozšiřuje skupina sloves -nout a -jmout, které jejich tvary by měl student umět vytvořit a jak už je třeba vnést do tématu určitá pravidla, která se student zatím učí hlavně memorizací v konkrétních komunikačních situacích.

Máme rovněž k dispozici jak přehled vybraných sloves -nout a -jmout podle úrovní, tak přehled jejich kodifikovaných tvarů.

Rámec, resp. popis úrovně B2

Jak vidíte z obrázku – přímé citace z popisu úrovně B2 –, na úrovni B2 by se měl student seznámit s teorií prézentního a infinitivního kmene a aktivně s nimi pracovat. Studenta-lingvistu to pravděpodobně bude zajímat a zvládne to. „Běžný“ student dá spíš přednost pomůcce, která mu ulehčí práci s těmito slovesy a v níž si bude moct dohledat správný tvar. Pár takových pomůcek vám v textu nabídnu.

Nicméně to z nás, lektorů, nesnímá dvě povinnosti: 1. Nezjednodušit veškerou práci v lekci na používání tabulky, ale aktivně se studenty konjugaci těchto sloves procvičovat, ukazovat je v kontextu a v konkrétních komunikačních situacích. 2. A z toho logicky plyne, že my sami potřebujeme znát tuto problematiku více do hloubky. Jen tak budeme schopni studentovi poradit, navést ho na správnou formu apod.

Na co se tedy soustředit, abychom studenta nezahltili?

  1. Rozlišování sloves, která mají před -n- konsonant (tisk-nout), a která vokál (mi-nout). Podle toho budou jinak tvořit jednotlivé formy (minulý čas, imperativ…).
  2. Slovesa -pnout (zapnout, vypnout) a jejich formy.
  3. Sloveso začít a jeho formy.
  4. Slovesa -jmout (přijmout, vyjmout, sejmout) a sloveso vzít a jejich formy.
  5. Slovesa vzoru tisknout a jejich příčestí trpné (pasivní participium), z něhož se pak tvoří pasivum slovesa. Pasivní formy jsou náročné z několika důvodů.
    • U některých sloves dochází ke krácení a k měkčení: táhnout – tažen, obléknout – oblečen; tisknout – tištěn…
    • V některých případech vedle sebe rovnocenně stojí dvě varianty participia: oblečen – obléknut, odemčen – odemknut, vyřčen – vyřknut…
    • V jiných případech se každá z variant spojuje s jiným významem: Cíl byl vytčen. ALE Chyba byla vytknuta. Kniha byla vytištěna. ALE Ruka byla stisknuta.

Sobě i studentovi můžeme pomoct stručným přehledem, který může mít po ruce a při procvičování s ním aktivně pracovat.

A další pomůckou může být tabulka s vybranými slovesy odpovídajícími popisu úrovně B2 a jejich kodifikovanými tvary. A já pro vás a vaše studenty takovou tabulku mám. Respektive máme, protože s jejím zpracováním si dala velkou práci kolegyně Jitka Křížková a já jsem ji doplnila o sloupec pasivního participia. S Jitčiným souhlasem vám ji můžu nabídnout k využití právě v tomto newsletteru. Přehled najdete tady – list B2_konjugace a já za všechny kolegy, jimž se bude hodit, Jitce moc děkuju!

Učebnice

Jak problematiku sloves -nout a -jmout pojímají učebnice češtiny pro cizince?

  • Čeština pro středně a více pokročilé: lekce 1–4 Volný čas; Kultura; Školství; Česká republika (komplexní opakování sloves včetně sloves -nout a -jmout)
  • Čeština pro cizince B2: lekce 1 – Studium jazyků (slovesa-nout, -jmout + futurum a aspekt), lekce 2 – Lidská komunikace (slovesa-nout, -jmout + minulý čas), lekce 9 – Lidová moudra (pasivum)
  • Čeština pro cizince C1: lekce 4 – Úředničina (pasivum – opakování), lekce 6 – Vrána k obrazovce sedá (některé složitější případy imperativu)
  • Czech it UP 4: lekce 6 – Život v nebezpečí (opakování imperativu)

Cvičení B2/C1

Jak jsem zmínila výše, na úrovni B2/C1 už je čas na detailnější práci s těmito slovesy a jejich procvičování.

1. Drilové procvičování

Quizlet

2. Slovesa v kontextu komunikační situace

a) V práci: formální komunikace – oznámení zaměstnancům

Studenti pracují s textem.

b) Volné vypravování

Studenti vymýšlejí příběh na základě obrázků a využijí v něm některá z doporučených sloves.

 

A jak učíte tohle téma vy?

Přečtěte si taky:

  • Pasivum deskriptivní 
  • Pasivum reflexivní 
  • Krátká slovesa a střídání délky
  • Více materiálů k úrovni B2 v pracovních listech.
  • Často zdůrazňuji, že gramatika by měla být součástí komunikačního tématu lekce a měla by být ústrojnou (a nikoli dominantní) součástí lekce. Jak to udělat, aby prim hrály řečové dovednosti – čtení, poslech, psaní a mluvení? Inspiraci můžete získat na semináři, kde každou dovednost rozebereme zvlášť a ukážeme si spoustu příkladů a konkrétních textů a jak s nimi pracovat. Podívejte se, jestli mají kurzy vypsaný termín.

Potřebujete se poradit o tom, jak učit nejen slovesa? Metodika, plánování lekcí, metody výuky, vysvětlování v lekcích… Individuální řešení vašich lektorských otázek nabízím v konzultacích. Vyberte si z aktuálně nabízených termínů.

20. 3. 2025

 

0 replies

Zanechat komentář

Chcete se zapojit do diskuze?
Neváhejte a přispějte!

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *