Kondicionál je skvělá věc. Je totiž „zdvořilý“ a nikdy s ním neuděláte „společenskou“ chybu. To učím studenty. Pojďme se podívat, kde ho můžou použít, jak ho vytvořit a jak procvičit.
Kondicionál (A2)
S kondicionálem začínáme na úrovni A2 (viz referenční popis pro češtinu jako cizí jazyk na úrovni A2). Na úrovni A1 se omezíme jen na memorizaci kolokace „chtěl(a) bych něco“ jako zdvořilé vyjádření žádosti.
Učebnice
S výukou kondicionálu nám pomůžou učebnice a témata, na nichž ho demonstrují a procvičují. Namátkově:
- Čeština expres A2/1, lekce 7, Jak být zdvořilý a Cestování v čase
- Česky krok za krokem 1, lekce 13, Výmluvy a přání a Co by bylo, kdyby…
- Česky, prosím II, lekce 9, Co s pátečním večerem? a Přání
Některé učebnice ho prezentují až na úrovni B1, např. Čeština pro cizince B1, lekce 2, Rodina.
Připomenu, že na úrovni A2 učíme studenty pouze kondicionál přítomný.
Základní funkce kondicionálu
Základní „funkcí“ kondicionálu je vyjádření nereálné aktivity, přání nebo zdvořilosti. Proto spojujeme jeho výuku s konkrétními tématy (viz učebnice výše).
Nereálný děj
Pro nereálné děje se hodí téma výmluvy: Studovala bych češtinu, ale nemám čas. Udělal bych domácí úkol, ale včera jsem byl hrozně unavený.
Přání
Další nereálnou situací může být vyjádření přání: Chtěl(a) bych jet na cestu kolem světa. Přál(a) bych si novou kuchyňskou linku. Rád(a) bych tě navštívil(a). Nerad(a) bych s nimi mluvil(a).
A s tím souvisí schopnost ptát se: Chtěl(a) bys/byste jet na výlet? Nechtěl(a) bys/byste pracovat v naší firmě? Přál(a) by sis jít s námi do divadla?
Zdvořilosti
A (u mě vedou) zdvořilosti.
- Zdvořile můžeme o něco požádat: Podal byste mi prosím sůl? Mohl bys otevřít okno?
- Zdvořile můžeme někoho někam pozvat: Šel bys na koncert? Nejeli byste s námi na výlet?
- Zdvořile můžeme něco někomu nabídnout: Nedala by sis dort? Mohla bych vám nabídnout kávu?
- Zdvořile si taky můžeme říct o pomoc: Pomohl byste mi napsat ten e-mail? Mohla bys mi pomoct s tím projektem?
Pravidla tvoření kondicionálu
Studenti si z modelových textů ke čtení nebo poslechu s naší pomocí sami vytáhnou formy kondicionálu, tedy -l formu (kterou znají z minulého času) doprovozenou pomocným slovesem být ve tvarech bych, bys… Ty memorují. A posledním krokem je upozornění na druhou logickou pozici pomocného slovesa ve větě. A s tou už se studenti taky seznámili u reflexivního se/si a pomocného slovesa v minulém času.
V učebnicích k sumarizaci slouží obvykle tabulky nebo jednoduché přehledy. A já je doplňuji svým schématem, které studentům připomíná tři jednoduché kroky, jak kondicionál vytvořit.
Časté chyby
V praxi jsem vypozorovala, že studenti často chybují:
- Ve formě ty u reflexivních sloves (učil by ses, díval by ses, dal by sis…, chybně: učil bys se nebo učil by jsi se).
- V zakončení pomocného slovesa při konjugaci – zvláště studenti se znalostí ruštiny nebo ukrajinštiny (chybně: já by dělal, my by dělali… – jedná se o interferenci jejich mateřského jazyka).
- V koncovce slovesa při vykání jedné osobě (chybně: Jitko, řekli byste to ještě jednou? – opět interference u ruských/ukrajinských mluvčích).
Cvičení
Nezbývá tedy než důsledné opravování a trénink. Klasická drilová cvičení s příkladovými větami v online podobě:
A pak hlavně nácvik zdvořilé konverzace. Podobné karty ráda nosím do lekcí i jednotlivě, výborně se hodí k rozehrávání dialogů.
A jak učíte kondicionál vy?
Přečtěte si taky:
- 9. 2024
Leave a Reply
Want to join the discussion?Feel free to contribute!