Taky bojujete s akuzativem? Taky umíte koncovky, ale nepoužíváte je automaticky? Taky vás lektor stále opravuje? Slyším, jak studenti B1 nebo B2 používají akuzativ nesprávně, nebo ho nepoužívají vůbec. Pojďme se podívat, jak akuzativ funguje.

Akuzativ singuláru v češtině

Každý pád má v češtině svoji funkci. A to je první, co potřebujete pochopit. Funkce akuzativu je objekt. Akuzativ je ve větě objektem. Takže nejdřív musíme rozumět, co je subjekt a co je objekt.

Subjekt vs. objekt

Subjekt

Subjekt „dělá“ aktivitu, kterou říká sloveso.

Příklad:

  • Petr čte knihu. – Kdo čte knihu? Petr. Petr „dělá“ aktivitu, kterou říká sloveso.
  • Jana mluví česky. – Kdo mluví česky? Jana. Jana „dělá“ aktivitu, kterou říká sloveso.
  • Nemocnice je blízko. — Co je blízko? nemocnice
  • Nová kniha leží na stole. — Co leží na stole? nová kniha

Subjekt je vždycky nominativ. Nominativ je základní forma českého slova (substantiva, adjektiva, zájmena, čísla). Je to taky forma, kterou hledáme ve slovníku.

Otázka na subjekt (nominativ) je KDO (lidé) nebo CO (věci).

Objekt

Srovnejte dvě věty:

  • Petr čte knihu. Kdo čte knihu? Petr. „Petr“ je subjekt.
  • Vidím Petra. Kdo vidí Petra? Já. „Já“ jsem subjekt. Já vidím objekt – vidím Petra. „Petra“ je objekt.

Objekt je akuzativ.

Otázka na akuzativ je KOHO (lidé) nebo CO (věci).

Porovnejte: Kdo vidí? Já. (otázka na subjekt) x Koho vidím? Petra. (otázka na objekt)

 

Když rozumíte, jaký je rozdíl subjekt vs. objekt, máte 50 % práce hotové. Rozumíte, jaká je funkce slova ve větě, a to je moc důležité.

Sloveso + akuzativ

Můžete taky memorovat slovesa, která potřebujou akuzativ. Je dobré psát si seznam sloves. Tady jsou některá slovesa, která musí mít akuzativ.

  • vidět – Vidím novou školu.
  • dělat – Dělám domácí úkol.
  • vařit – Vařím polévku.
  • číst – Čtu knihu.
  • psát – Píšu informaci.
  • hledat – Hledám poštu.
  • čekat na – Čekám na kamaráda Karla.
  • potřebovat – Potřebuju novou tašku.

… (A další. Pište si do seznamu nová slovesa, když je najdete například v textu.)

A teď jak vypadá objekt (akuzativ) gramaticky.

Akuzativ – koncovky

Když chcete „udělat“ správně akuzativ, můžete se koncentrovat jenom na maskulinum animatum a femininum -a nebo -e. Podívejte se na tabulku.

Ma, tvrdý konsonantTo je nový student. Učím nového studenta.
Ma, měkký konsonantTo je mladý muž. Čekám na mladého muže.
MiTo je dobrý džus a čaj. Dám si dobrý džus a čaj.
F, -aTo je česká škola. Mám ráda českou školu.
F, -eTo je kvalitní restaurace. Znám kvalitní restauraci.
N, -oTo je hezké auto. Kupuju hezké auto.
N, -eTo je moře. Vidím moře.
N, -íTo je velké náměstí. Hledám velké náměstí.

 

Trénujeme akuzativ

Video

A tady je všechno, co jste četli, ve videu. Podívejte se a opakujte.

Tak co, rozumíte teď, jakou funkci má akuzativ ve větě? Co znamená? Doufám, že ano.

  • Viděli jste, že jedno online cvičení bylo v aplikaci Quizlet. Používáte ji? Jestli ne, doporučuji vám to. Najdete tam milion cvičení na gramatiku i nová slova. Podívejte se, jak funguje Quizlet
  • Víte, že akuzativ často používáme, když vaříme? Přečtěte si, jak můžete trénovat Akuzativ v kuchyni.
  • Baví vás vaření? Víc aktivit na trénink češtiny najdete v e-knize Učte se češtinu v kuchyni.
  1. února 2022
0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *