Skloňování číslovek a tipy, jak ho učit v češtině pro cizince

Je konec roku, a to si říká o bilancování. A při něm určitě využijeme číslovky. Naučit studenty počítat přibližně do milionu není až tak těžké. Ale jakmile dojde na skloňování číslovek, máme problém – studenti i my, učitelé. Co s tím? Přehlednost a vytrvalý trénink.

Skloňování číslovek

1‒100

Od začátku se mi vyplácí ukazovat studentům deklinaci v přehledných souborech, například tabulkách. Najdete je v každé učebnici, v metodických materiálech nebo si můžete vytvořit vlastní, třeba jednoduše v excelu. Příklad souhrnu skloňování číslovek, který se studenty používám, najdete na konci článku.

Hned při skloňování čísel do 100 se studenti musí naučit nepravidelnosti při skloňování 2, oba, 3 a 4. Rozděluji proto deklinaci na 6 částí.

JEDEN – JEDNA – JEDNO
(model: ten, ta, to)

DVA – DVĚ,

oba – obě

3 4 5–99

100
(model: kino)

Zajímavé je také ukázat studentům variantu např. „dvaadvacet“ a její poněkud jednodušší skloňování: bez dvaadvaceti, ke dvaadvaceti, o dvaadvaceti… Někteří studentů si ji okamžitě zamilují 😊.

Jakmile vyčerpáme všechna cvičení v učebnici, přichází na řadu jednoduché texty, kde se deklinace číslovek vyskytuje (například předpověď počasí a obecně zpravodajství – ekonomika, sport…). S texty lze dále pracovat, po přečtení předložit studentům text s vynechanými číslovkami, s pokynem doplnit jiné číslovky apod.

Tato gramatika se také dobře procvičuje v nejrůznějších kvízech. Lze je využít i jako testy pro ověření, jak už studenti látku zvládli. Z mých předchozích textů už znáte moji zálibu v Quizletu, kde mám připravený i set na toto téma. Dobře se mi pracuje taky s testy vytvořenými v Google formulářích. Vypadá to například takto. (Klidně si ho vyzkoušejte, jen vaše výsledky přijdou i na můj e-mail :))

200‒900

Česká specialita – čtyři slova pro číslo 100. A ještě je skloňujeme.

sto

dvě stě tři, čtyři sta

pět a více set

Ale studenti už ví, že sto se skloňuje jako kino (nebo auto nebo jakékoli jiné slovo používáte jako modelové), takže si nejdřív zopakujeme deklinaci kino v plurálu a pak ji použijeme na stovky. K dalšímu tréninku se dobře hodí cenovky – můžeme například „virtuálně“ cestovat po e-shopech a hledat v katalozích vhodné zboží. A pak se ptám studentů:

  • Do kolika korun musí stát tričko, abyste si ho koupil(a)?
  • Ke kolika stům musím přidat 125 korun, abych získala cenu toho krásného červeného svetru?
  • Na jakou cenu zlevnili ten zelený batoh?
  • Vyberte si v restauraci své menu. O jaké ceně bude nakonec mluvit číšník?
  • S jakou cenou počítáte při koupi jídla a pití na víkend?

Tisíc, milion

Když studenti pochopí, že číslovku 100 skloňujeme podle modelu kino, nedělá jim obvykle problém zapamatovat si skloňování číslovky tisíc podle modelu pokoj a milion podle modelu obchod. Je pro ně většinou úlevné, když můžou vidět ve skloňování pravidelnost a použít něco, co už umí.

1 000‒900 000

Jestli pro 100 máme čtyři slova, pak pro 1 000 jen tři, hurá.

tisíc

dva, tři, čtyři tisíce

pět tisíc

Skloňování v plurálu se od modelu pokoj liší jen v genitivu: bez dvou / pěti / osmdesáti tisíc. A jestli jsme u stovek tréninkově nakupovali drobnější věci, teď se můžeme rozjet. Nakupujeme drahé oblečení, parfémy, auta, dovolené, služby, cokoli, co studenty baví a láká. Stačí si připravit takové otázky, aby student musel odpovědět číslovkami v různých pádech.

Zjednodušení a praktičnost

Ale přiznám se, že studenty moc netrápím skloňováním každé části kombinovaného číslovkového výrazu. Ukážeme si ho, ale pak se přikláním k deklinaci pouze jednotek a desítek – například s dva tisíce pět set třiceti osmi korunami (nikoli s dvěma tisíci pěti sty třiceti osmi). Vždyť ani my, Češi, často neskloňujeme celý výraz, nemluvě o nespisovných koncovkách.

Ale když už trápení, ať je to aspoň trošku zábavné. Třeba v podobě číslovkového kvízu, ve kterém si mladý pár kupuje byt a počítá.

Neurčité číslovky

Ty mají studenti rádi. V jejich skloňování stejně jako u číslovek 5‒99 najdeme jen dva tvary.

Řadové číslovky

Skloňování číslovek řadových už tak složité není. Na začátku zopakujeme deklinaci tvrdých a měkkých adjektiv (nový, moderní) a pak k těmto deklinačním modelům přidáme číslovky. Spoustu cvičení najdeme opět v učebnicích. Aby to nebylo tak stereotypní, přidávám procvičení v podobě online hry šipky.

Názornost a přehlednost

Na začátku textu jsem mluvila o názorné tabulce. Vytvořila jsem si vlastní, a pokud by se vám hodila taky, najdete ji tady. Najdete tu vlastně tabulky dvě. Tu zjednodušenou používám do úrovně B1, někdy i B2. Tabulku označenou jako „Pokročilí“ používám se slovanskými studenty B2 nebo studenty úrovně C. Souhlasím totiž s tím, co píše ve své stati Milan Hrdlička (Studie z aplikované lingvistiky 2016): méně je někdy více. A to zvláště tehdy, kdy ani v našich mluvnicích nepanuje v deklinaci číslovek jednoznačnost.

Tabulku však studentům nedávám vyplněnou, vytváříme ji společně. Dostanou ji jen s vyplněným prvním sloupcem a řádkem a dále podle vybraného textu doplňujeme správné tvary a odvozujeme další. Je to práce často i na dvě nebo tři lekce, ale vyplatí se to. Studenti musí aktivně pracovat, aby získali celkový přehled. Ale je to jejich přehled.

Skvělé tabulkové přehledy najdete taky v publikaci Heleny Confortiové Česká deklinace a konjugace pro cizince (Karolinum 2008).

Vaší pozornosti doporučuji taky zajímavou diplomovou práci Moniky Bičišťové Česká numeralia ve výuce cizinců (Pedagogická fakulta ZČU v Plzni). Najdete v ní mimo jiné praktický přehled toho, jak je téma číslovek zpracováno ve vybraných učebnicích češtiny pro cizince.

Zůstává spousta oblastí, o kterých tady nepíšu – druhové nebo násobné číslovky, zlomky apod. Ale o tom zase někdy příště.

  • Ale nezapomeňme, že na výuce gramatiky naše lekce nestojí. Základem lekcí je výuka řečových dovedností. Jak je uchopit, nabízím v kurzech Výuka čtení/psaní/poslechu/mluvení v češtině jako cizím jazyce. Kromě metodického základu načerpáte spoustu inspirace ke konkrétním aktivitám a cvičením. Podívejte se, jestli kurzy mají vypsaný termín.

Zatím se můžete podívat třeba na pracovní listy pro úroveň B1 (témata nakupujeme elektroniku a volný čas: běh) a B2 (témata nakupujeme služby a volný čas: fitness), kam se mi podařilo procvičení číslovek taky propašovat.

A jaké pomůcky využíváte při výuce skloňování číslovek vy? Ráda k tomuto textu přidám i vaše tipy a osvědčené techniky.

Mohlo by vás taky zajímat:

  • Teprve začínáte učit češtinu jako cizí jazyk a neorientujete se v tolika aktivitách, postupech, metodice? Nezoufejte – právě pro vás pořádám kurz Jak učit cizince česky, kde se dozvíte, jak výuku češtiny uchopit, jak postavit lekce, co v nich určitě má být… Podívejte se, jestli má vypsaný termín.
  • Jak na výuku pádů
  • Rod českých substantiv

Zajímají vás další tipy do výuky – hry, gramatika, aktuality a další aktivity? Sdílím je také v měsíčníku Rozehrajte lekce češtiny.

30. 12. 2020

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *