V minulé části jsme se studenty probrali, jak vytvořit kondicionál a v jakých základních situacích se jim bude hodit. Dnes rozšíříme nabídku: když už kondicionál umí, můžou ho využít při dalších příležitostech. Představíme si podmínkové věty.
Kondicionál (A2)
Podmínkové věty
Podmínkové věty zahrnují učebnice A2 v různých tématech, jejich přehled najdete v 1. díle tohoto miniseriálu o kondicionálu. Tam bych začala a držela bych se prezentace, kterou konkrétní jedna učebnice nabízí.
Podmínkové věty studentovi umožňují opět vyjádřit nereálnou situaci, tentokrát ve formě hypotézy. Co by bylo, kdyby… Realita je však jiná.
Příklady
- Kdybych se zeptala na cestu, přišla bych včas. (= hypotéza vs. realita: nezeptala jsem se a přišla jsem pozdě)
- Co bys dělal, kdybys měl milion korun? (= hypotéza vs. realita: nemáš je a můžeš jen snít, mít fantazie, vytvářet hypotézy)
- Kdybyste se učili, uměli byste tuhle gramatiku. (= hypotéza vs. realita: neučili jste se a neumíte ji)
- Kdyby jim nepomohl kamarád, nedomluvili by se na úřadě česky. (= hypotéza vs. realita: pomohl jim a domluvili se)
Pravidla tvoření
Podmínkovou větu vytvoříme s pomocí kondicionálu. Souvětí má dvě věty, obě verba jsou v kondicionálu. U toho, které vyjadřuje „první“, „výchozí“ situaci, přidáme k pomocnému slovesu být prefix kdy.
Opět doporučuji pracovat s konkrétním textem a otázkami navést studenty k tomu, aby si formy kondicionálu vytáhli z textu sami.
Časté chyby
V praxi jsem vypozorovala, kde studenti často chybují:
- Nahrazování kdyby slovem jestli (chybně: Jestli by pršelo/Jestli prší, nešla bych na výlet.). Jestli může v některých situacích taky vyjadřovat podmínku, ovšem ve spojení s futurem (Jestli bude pršet, nepůjdu na výlet.).
- Nahrazování kdyby slovem když (chybně: Když by pršelo, nešla bych na výlet.) Tuto vazbu můžeme slyšet i od rodilých mluvčích, ale je gramaticky nesprávná.
Cvičení
A opět je třeba trénovat. Učebnice nabízejí dost cvičení, která můžeme doplnit o pár vlastních. Ze své produkce nabízím:
Plánujeme změny v bytě
Hanka a Honza bydlí v malém starším bytě. Chtějí ho trochu změnit a plánujou, co by mohli udělat. Plánujte s nimi.
Příklad: Náš byt je tmavý. Kdybychom vymalovali, byl by světlejší.
- Náš byt je malý. instalovat do předsíně zrcadla – vypadat opticky větší
- Náš byt je starý. koupit nový nábytek – být modernější
- Nevíme, kam dávat nové věci. uklidit skříně – mít víc místa
- Platíme hodně peněz za energie. vyměnit starou pračku za novou – ušetřit peníze za elektřinu
- Blízko bytu není park, ale je tam klid. dát stůl a židle na balkon – odpočívat a jíst venku
- Budeme potřebovat další pokoj pro děti. půjčit si peníze v bance – pořídit si větší byt
- A co vy? Jaké změny byste mohli udělat ve svém bytě?
Co by bylo, kdyby…
Studenti skládají slova do správného pořadí ve větě a kromě kondicionálu fixují taky druhou logickou pozici.
A jak učíte kondicionál vy?
Přečtěte si taky:
5. 10. 2024
Leave a Reply
Want to join the discussion?Feel free to contribute!