Kdy a když: rozdíl a použití v češtině

Kdy není když a vědí to i studenti. Jen to často pletou. Jak jim tenhle rozdíl vysvětlit? Není to tak těžké…

Kdy vs. když: 2 slova – velký rozdíl

Kdy

1. „Kdy“ je obsaženo v otázce.

  • Kdy začíná film? Kdy ses narodil? Kdy půjdeme na výlet?

2. „Kdy“ je odpověď na pádovou otázku.

  • Nevím, kdy začíná film. (Nevím koho, co)
  • Podívej se, kdy jede vlak. (Podívej se na koho, co)
  • Mluvili jsme o tom, kdy půjdeme na výlet. (Mluvili jsme o kom, čem)

3. „Kdy“ připojuje vedlejší větu vztažnou, hlavně přívlastkovou, vztahuje se k předcházejícímu jménu nebo k předcházející větě.

  • Oznámili mu to v době, kdy byl na dovolené. (V jaké době?)
  • Nastal okamžik, kdy se musíme rozloučit. (Jaký okamžik?)

Když

1. „Když“ je odpověď na otázku kdy.

  • Když se vrátil domů, všichni už spali. (Kdy už všichni spali?)
  • Telefon zazvonil, když jsem četla knihu. (Kdy zazvonil telefon?)

2. „Když“ vyjadřuje podmínku. Jako synonymum můžeme použít jestli(že) / kdyby.

  • Když to nezvládneš sám, přijdu ti pomoct. (Jestli to nezvládneš / Kdybys to nezvládl)
  • Nikam nepůjdeme, když bude pršet. (Jestli bude pršet / Kdyby pršelo)

3. „Když“ vyjadřuje příčinu/důvod (v hovorové češtině). Je odpovědí na otázku proč. Jako synonymum můžeme použít protože.

  • Asi něco zapomněl, když se vrací. (protože)
  • Nekoupím to, když se mi to nelíbí. (protože)

Pro nižší úrovně

často využiju obrázek místo dlouhého vysvětlování.

A je čas na trénink

Otázky kdy vs. když

a) Na úrovni A1 stačí, když student bude umět tvořit otázky začínající „kdy“ a správně na ně odpovídat. Na začátku mu můžeme pomoct našimi otázkami a případnou nápovědou pro odpověď:

  • Kdy chodíte na výlety? (hezké počasí)
  • Kdy se díváte na filmy? (mít večer čas)
  • Kdy jste naposled vařil(a) večeři pro hodně lidí? (mít narozeniny)

Cílem je, aby student neodpověděl například časovým údajem (Kdy vstáváte? – V 7 hodin.), ale musel vytvořit samostatnou vedlejší větu.

b) Další variantou můžou být otázky „Co děláte, když…“? Zase začneme aktivitu a ukážeme studentovi, co je jeho úkolem:

  • Co děláte, když prší?
  • Co děláte, když jste nemocný/nemocná?

c) A třetí variantou jsou otázky s pádovou otázkou. Opět studentovi napovíme, jak zformulovat odpověď.

  • Co nevíte? – Nevím, kdy …
  • O čem jste slyšel(a)? – Slyšel(a) jsem, kdy …
  • Co hledáte? – Hledám, kdy …

Další tipy, jak efektivně zařadit mluvení do lekce (třeba i v kombinaci s procvičováním gramatiky), nabízím ve svém kurzu Výuka mluvení v češtině jako v cizím jazyce. Podívejte se, jestli má vypsaný termín.

Kvízy

K rozhodování, zda použít „kdy“, nebo „když“, se výborně hodí například nejrůznější kvízy. Vytvoříte je v jakémkoli programu, který rádi používáte. Tady je jeden z mojí nabídky (A2).

A víc tipů najdete taky v mých pracovních listech, stačí si vybrat požadovanou úroveň. Časovým výrazům se věnuji například v tématu Volný čas A2: Kolo.

A jestli vás zaujaly víc kvízy než časové výrazy, zvu vás na svůj kurz Rozehrajte lekce češtiny, kde sdílím, jaké hravé aktivity mi v lekcích nejvíc fungují. Podívejte se, jestli má vypsaný termín.

Mohlo by vás taky zajímat:

25. května 2021

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *