Jak může lektor ovlivnit úspěch studenta aneb příběhový kruh studenta

Přečetla jsem knihu Austina Kleona Ukaž, co děláš! (Jan Melvil Publishong, 2014) a jsem z ní nadšená. Obsahuje spoustu tipů, jak zviditelnit svoji práci a sdílet s ostatními své myšlenky, postupy a nápady. Taky zdůrazňuje, jak je důležité nepodceňovat maličkosti, protože se můžou stát inspirací i motorem nových projektů. A v neposlední řadě mi dodala chuť zkoušet zase nové věci a nebát se je ukázat.

Jedna kapitola knížky se jmenuje Vyprávěj dobré příběhy. Každý z nás vypráví o své práci příběh už jen tím, že ji prostě dělá. A je jen na nás, jak ji budeme dělat, jak dobrý náš příběh bude a jakou bude mít strukturu. V téhle kapitole jsem našla schéma Příběhový kruh Dana Harmona. Dan Harmon vytvořil strukturu, která je podle něj univerzální pro jakýkoli příběh.

Příběhový kruh

komf-zona_austin-kleon_ukaz-co-delas_jan-melvil-publishing-2014_uprava

Ohromně se mi ten obrázek zalíbil a hned jsem zkusila použít tuhle šablonu na svoji práci, tedy na studenty a výuku češtiny. Sedí stoprocentně!

Příběhový kruh studenta češtiny jako cizího jazyka

Klikněte na obrázek pro větší rozlišení.

pribehovy-kruh

 

Ideál, nebo realita?

Chvíli jsem přemýšlela, jestli do nadpisu nevložit slovo „Ideální“ (příběhový kruh studenta češtiny). A rozhodla jsem se, že ne. I když student dosáhne jen nízké úrovně češtiny, vždycky se něco naučí. I kdyby to bylo jen deset českých slov, stávají se pro něj něčím novým, co v jeho životě dříve nebylo. A to „nové“ má potenciál k dalšímu rozvoji. Třeba za pár měsíců, let, třeba se to vůbec nebude týkat češtiny, života v Česku… Ale výchozí situace už nikdy nebude stejná, bude obohacena o novou zkušenost.

Lektor v příběhovém kruhu studenta

Je zajímavé představit si sebe sama v tomto kruhu. Lektor do něj reálně vstupuje v bodě tři, vytváří tedy studentovi „neznámou situaci a nejistotu“. To nezní právě povzbudivě… a přitom se mi to zdá klíčové pro moji práci. Mám totiž jen dva další kroky k tomu, abych studentovi pomohla dosáhnout cíle, dojít do bodu spokojenosti a ocenit vynaložené investice všeho druhu.

A současně se tím dostávám do svého vlastního příběhového kruhu – musím vyjít ze své komfortní zóny a vystavit se „nejistotě“: jestli zvládnu dostát studentovým požadavkům a dokážu ho dovést tam, kam potřebuje, jestli budu ochotna za to zaplatit svou energií, časem, vlastní přípravou a jestli i mně přinese takový příběh sebeuspokojení. Riziko, že ne, je tady vždycky, ale za obohacující změnu, kterou s každým novým studentem nebo kurzem můžu zažít, stojí!

A jaký je váš příběh?

15. 11. 2016

 

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *